خلاصه ماشینی:
"محمد رضا یوسفی در اثر خود،حسن کچل و ننه طلا را محور داستان قرار داده است.
در این مجال ندک با نگاهی گذرا به تارهترین آثار دو نویسنده(محمد رضا یوسفی و حسین فتاحی)که«حسن کچل»را با شیوه و قالبی تازه پدید آوردهاند،به برخی از نواقص پیشگفته در این حوزه با مصادیقی برگرفته از دو اثر اشاره خواهیم کرد.
ص 26 نویسنده همه این توضیحات اضافی را به خواننده میدهد تا بگوید:«ننه طلا از شکاف دیوار،باغ نگاه کرد» لذا با حذف بسیاری از توضیحات در اثر چهارجلدی محمد رضا یوسفی هیچ باغی به ویرانه بدل نمیشود، *حکایتها برآمده از شرایط ویژهای بودهاند که بیفهم آن شرایط اجتماعی و فرهنگی،بر درک صحیح آن آثار موفق نمیشویم.
) حسنی را خواب برده و 11 مثل و متل دیگر(چاپ اول 1375 انتشارات قدیانی،ص 52 جلد 2)با این تفاوت که حسن کچل در آنجا گروه سنیاش پایینتر آمده و صاحب پدر نیز شده است.
کجا بود؟بالای دیوار بلند حیاط همسایه!(به کوتاه و بلند دیوار توجه شود)یا بالای دیوار باغ«خان نایب»» بیتردید وجود تصاویری غیرایرانی از تصویرگری با نام(احتمالا جعلی)«هامون»نزدیکی فرم لباسها و آدمها به آدمهای هندی(هرچندکه به غیرتولیدی بودن آن اشاره نشده)،هماهنگ نبودن تصویر ص 10 با متن (ماشینی که حسن کچل ساخته است در تصویر با بخار کار میکند اما در متن برخلاف آن عمل کرده است) تکیه بر حوادث منفک و تحمیلی،تصاویر و شمایل تجاری در حسن کچل فتاحی که وعدهء چاپ جلدهای بعدی آن هم داده شده،برتری حسن کچلهای محمد رضا یوسفی را با وجود تمام مشکلات مذکور، اثبات میکند."