خلاصه ماشینی:
"هنگام غروب در قلعهء شیطان گرفتار میآید و به قول خودش«من گمنام از همه طراران طرارتر شدم و از همهء فریبکاران،فریبکارتر»سه روز بعد برادر چهارم او را هنگام مرگش مییابد و خود با عبرت گرفتن از اشتباهات سه برادر دیگز که فریب زرق و برق روزگار را خوردهاند،با بهرهجویی از نصایح پیر فرزانه به زندگی معقول خویش میپردازد و از بهترین بهار که همان بهار جوانی است به خوبی استفاده میکند.
آنچه واضح است اینکه همهء خویشکاریها در یک افسانه گنجانده نمیشود اما ارتباط آنها با یکدیگر باید به گونهای جذب کننده و پر کشش باشد تا مخاطب به باور همهء مطالب فرا واقعی گنجانده شده در افسانه برسد.
وقتی که مانعی برای قهرمان نباشد،قهرمان دست به اعمالی میزند که ایجاد حوادث و وقایع ضد قهرمانی میکند و افسانه به جریان میافتد.
در حکایت کهن گیلگمش،قهرمان افسانهها که همان گیلگمش است در انتها با تمام سرسختیها و مبارزاتش موفق به فرار از مرگ نمیشود و مرگ به عنوان ضد قهرمان دست وی را از دنیا و متعلقاتش کوتاه میکند.
(توجه داشته باشید که پادشاه دست به اعمال شرورانه میزند)یک بار دستور میدهد که عمدا شترش را در بیابان رها کنند و از پیرمرد میخواهد که عمدا شترش را در بیابان رها کنند و از پیرمرد میخواهد که شتر را نیز پیدا کند و بار دیگر از تار عنکبوت مگسی میگیرد و د مشت پنهان میکند و از پیرمرد میخواهد بگوید چه چیز در مشت اوست.
در این افسانه،حرامیها بیش از دیگر شخصیتهای افسانه دست به خویشکاری میزنند و در آخر هدایت شده و از یاران نزدیک پیرمرد میشوند.
قهرمان افسانه دائم در حال جنگ و گریز با دشمنان است و در راه رسیدن به هدف مطلوب خود مبارزه میکند."