چکیده:
رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری داوطلبانه است که مستقیماً بهوسیله نظامهای رسمی سازمان طراحی نشده اما باعث ارتقای اثربخشی و کارایی سازمان میشود. هدف این پژوهش، مطالعه تأثیر رفتار شهروندی سازمانی استادان بر بهبود رفتار کارآفرینانه دانشجویان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل همه 62 نفر استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان و 2800 دانشجوی آن دانشگاه در سال تحصیلی 95- 1394 است. جامعه استادان به روش سرشماری و 338 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای بر اساس جدول کرجسی- مورگان انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه کارآفرینی آقایی (1387) و رفتار شهروندی سازمانی اورگان وکانوسکی (1996) است که روایی صوری و محتوایی داشته و آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 87/0 و کارآفرینی 82/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار 18 SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان رفتار شهروندی سازمانی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان بیشتر از حد متوسط (04/65) است اما رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان آن دانشگاه در حد پایین (24/45) است. یافتههای آماری نشان داد که بین رفتار شهروندی سازمانی استادان و ابعاد آن با بهبود رفتار کارآفرینانه دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تأثير رفتار شهروندي سازماني استادان بر بهبود رفتار کارآفرينانه دانشجويان در دانشگاه آزاد اسلامي واحد شيروان Investigating the Impact of Professors’ Organizational Citizenship Behaviors on the Improvement of Students’ Entrepreneurial Behaviors in the Islamic Azad University (Shirvan Branch) تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٣/١٢ جلال رمضاني فريمان ابراهيم زاده بهرنگ اسماعيلي شاد رفتار شهروندي سازماني، رفتاري داوطلبانه است که مستقيما به وسيله نظام هاي رسمي سازمان طراحي نشده اما باعث ارتقاي اثربخشي و کارايي سازمان ميشود.
بر اين اساس ، مسئله اساسي در تحقيق حاضر اين است که آيا بين رفتار شهروندي سازماني استادان و توسعه رفتار کارآفرينانه دانشجويان رابطه اي وجود دارد؟ پيشينه پژوهش يکي از دلايلي که باعث موفقيت سازمان ها ميشود، اين است که آنها داراي کارکناني هستند که فراتر از وظايف رسمي خود تلاش ميکنند.
برخي تحقيقات انجام شده در خصوص متغيرهاي پژوهش حاضر نيز به شرح زير است : سلطاني نژاد و همکاران (٢٠١٦) در پژوهش خود به اين نتيجه دست يافتند که بين رهبري تحولي، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني با رفتار کارآفريني سازماني در کارکنان دانشگاه محقق اردبيلي رابطه مثبت وجود دارد.
جدول (٥) مشخص کننده هاي کلي تحليل رگرسيوني رفتار شهروندي سازماني استادان بر بهبود رفتار کارآفرينانه دانشجويان شاخص آماري ضريب R٢ تعديل مدل رگرسيون همبستگي R2 F sig شده به منظور پاسخگويي به اين فرضيه از تحليل رگرسيون چند متغيره به روش گام به گام بهره گرفته شد.
نتايج جدول (٨) همچنين ضريب همبستگي بين بعد نوع دوستي رفتار شهروندي سازماني استادان و توسعه رفتار کارآفرينانه دانشجويان را نشان ميدهد.