خلاصه ماشینی:
"نقد و بررسی نکتههای آموزشی از داستانی آموزشی مهدی کاموس عنوان،کبوتر حرم نویسنده:امیر محمدی مراد حاصل تصویرگر:محمدحسین صلواتیان ناشر:بهگر نوبت چاپ:دوم-1378 شمارگان:12000 نسخه بها:150 تومان داستان دیر شروع میشود و زود پایان مییابد نوشتن و انتشار کتابهای دینی و آموزشی،آدابی خاص دارد که باید رعایت شود اثر،به دلیل عدم انسجام طرح و شروع و پایان نامناسب، موفقیتی بهدست نیاورده است کتاب جنبه آموزشی دارد و میکوشد آداب زیارت و سفر را به مخاطب آموزش دهد کبوتر حرم،روایت سفر خانوادهای به قصد زیارت مشهد مقدس،از زبان دختر دبستانی خانواده،سمیه است که ماجراهای زیارتشان را از شب سفر که دارند آماده میشوند تا صحن حرم و پس از زیارت نقل میکند.
بهگونهای که مخاطب همزمان با دریافت اطلاعات و نکتههای آموزشی مورد نظر نویسنده با شخصیتها،فضای داستان و ماجراها چنان رابطه برقرار کند که سرنوشت شخصیتها و پایان ماجرا برایش مهم و منطقی باشد.
همچنین، پایان داستان در صحن،پس از بیرونآمدن از حرم و خواندن شعر توسط سمیه،باتوجه به جایگاه راوی که مشخص نیست چرا و به چه علت دارد این ماجرا را روایت میکند،بیمنطق و از همه مهمتر برای مخاطب سؤالبرانگیز است.
خواندن«کبوتر حرم»برای منتقدان،نویسندگان و نوجوانان نکتههای آموزشی مهمی دارد که تیتروار به آنها اشاره میکنم: 1-ادبیات کودکان و نوشتن برای کودکان،کاری بسیار جدی، مهم و حساس است که اگر دقت نشود،دستکم برای خود نویسنده نتایج ناخوشایندی دارد.
اثر حاضر نیز نگاهی به یک گوشه از این واقعه تاریخی دارد و برای گروه سنی(ج)نوشته شده است،نویسنده در این اثر،بر آن است که شجاعت و جوانمردی شخصیت اصلی داستان،حضرت ابوالفضل را به خواننده نشان دهد و در واقع،رویکرد نویسنده برای به تصویر کشیدن شجاعت این شخصیت،بیش از هر مساله دیگری نمود دارد."