چکیده:
هدف کلی پژوهش بکارگیری مدل میدان نیرو در باشگاههای ورزشی فوتبال به منظور برنامهریزی جانشین پروری بازیکنان در لیگ برتر ایران بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل محتوا، عوامل تسهیلکننده و بازدارنده در اجرای برنامهی جانشین پروری بازیکنان در تیمهای فوتبال انجام شد. از مصاحبهی نیمه سازمان یافته بهعنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده گردید. 26 نفر متخصص (11 نفر مدیر باشگاههای فوتبال و 15 نفر مربی) به عنوان نمونه آماری به روش دلفی، انتخاب و به سؤالهای پژوهش پاسخ دادند. در پژوهش حاضر دو مجموعه از عوامل تسهیل کننده و بازدارنده که در اجرای برنامهی جانشین پروری به نوعی میدان نیروی پر چالشی را موافق یا مخالف برنامه جانشین پروری بوجود میآورند استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد سه مؤلفه احساس عدم امنیت شغلی، دیدگاه هزینهای و عدم آموزش سیتماتیک و اثربخش با زیر مقیاسهایی مانند وجود حسادت نسبت به دیگران، بیاعتمادی به یکدیگر، وجود تفکر برد-باخت، عدم وجود فرهنگ جانشین پروری، سودجویی و منفعت شخصی و محاسبهی هزینهها در نظام باشگاهداری در موفقیت برنامههای جانشین پروری بازیکن در باشگاهها عوامل بازدارنده هستند. از دیدگاه مصاحبه شوندگان سه مؤلفه اثرگذار به عنوان نیروهای تسهیل کننده (انجام آزمونهای شایستگی، حمایت ساختاری باشگاه و تمایل و انگیزه با زیر مقیاسهایی مانند استقبال و انگیزه بسیار بالای نوجوانان و جوانان برای مشهور شدن، جذابیت برای عضویت در تیم بزرگسالان، حس وفاداری به باشگاه ورزشی، کسب درآمد و حمایت ساختاری باشگاه فرصتهای ارزندهای را برای جانشینپروری در باشگاههای فوتبال بهوجود میآورند.
In nowadays commercial sport، football teams for both decreasing cost of buying football players & competition creation & gaining competition advantages need a reliable process for choosing required football players. There is variable bundle of deterrent & facilitator factors appears in successor training plan that create a deep challenge between agree and disagree attitude. This research uses a qualitative research method & substance analysis as a deterrent or facilitator of successor training plan of football players in Iranian clubs and has used semi-organized interviews for data gathering. Research’s conclusion emphasizes in new and important factors that exist in sport teams in Iran. Jealousy of others، distrust in others، creation of win-lose thought، absence of successor training culture، profiteer and charges calculation obstruct successor training plan’s success. However، according to interviewee point of view، important facilitator factors such as high motive & interest of teenagers and youth football players for participating in practices، appeals of membership in adult team، loyalty feeling to the club، coach’s level of knowledge & managers can create a great opportunity for successor training.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مبانی نظری و نتایج پژوهشهای انجام شده در این حوزه بهطور کلی سه وضعیت در برنامهریزی باشگاههای فوتبال برای استعدادیابی، تربیت و حفظ بازیکنان مورد نیاز قابل تصور است: عوامل تسهیل کننده، محدود کننده و بازدارنده که شرح آنها در جدول (1) آورده شدهاند.
این حرکت از طریق افزایش نیروهای موافق جانشینپروری یا کاهش نیروهای مخالف آن بهدست میآید که در این تحقیق عوامل تسهیلکننده و بازدارنده که در میدان نیروی برنامهریزی جانشین پروری برای باشگاههای فوتبال وجود دارند شناسایی میشوند.
با توجه به اهمیت برنامههای جانشینپروری در ورزشهای قهرمانی محقق تلاش دارد تا برای اولین بار به صورت پژوهش علمی به بررسی بکارگیری مدل میدان نیرو در برنامهریزی باشگاهها برای جانشین پروری بازیکنان فوتبال از دیدگاه مدیران و مربیان باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران بپردازد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار 2: تحلیل میدان نیرو در برنامهریزی جانشین پروری در باشگاههای ورزشی فوتبال نتایج بهدست آمده از پژوهش نشان داد باشگاههای ورزشی مورد تحقیق برای اجرای برنامهی جانشین پروری اثربخش و مستمر نیازمند فراهم نمودن و یا توسعهی مجموعهای از عوامل و شرایط در دو بخش عوامل محدودکننده و تسهیلکننده هستند.
میزان حمایت مدیران از برنامهی جانشین پروری در باشگاههای ورزشی بسیار مهم است.
البته نوع نگاه مدیران و مربیان نسبت به جانشین پروری باید متحول گردد و تأثیرات و مزایای بلندمدت جانشین پروری در همه باشگاههای ورزشی بهویژه باشگاههای فوتبال در ایران با ارائهی شواهد عینی از موفقیت سایر باشگاهها مورد تأکید قرار گیرد و هزینههای پنهانی مانند انتقال بازیکنان و ایجاد رقابت در باشگاه برای پستهای بازی مورد توجه قرار گیرند.