چکیده:
تحقیق حاضر با هدف ارزیابی وضعیت موجود و اثر بخشی مسیرهای ویژه دوچرخهسواری شهر تبریز انجام گرفته است. زمان انجام تحقیق هفته آخر مرداد تابستان سال 1394 به مدت هفت روز (بیش از 6 ساعت) در نظر گرفته شد و تقریباً طیف قابل توجهی به تعداد 319 نفر از کل دوچرخهسواران استفاده کننده از مسیر به عنوان نمونه این تحقیق قرار گرفتند. روش تحقیق به صورت توصیفی_تحلیلی می باشد. برای بررسی وضعیت موجود مسیرهای ویژه از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه مورد تایید چند تن از اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت؛ همچنین به منظور بررسی پایایی از آزمون آلفاکرونباخ برای یک نمونه اولیه 30نفره استفاده شد. از آمار توصیفی فراوانی و درصد فراوانی برای ارزیابی و بررسی وضعیت موجود و در سطح استنباطی نیز از آزمون خی دو برای بررسی نظرات دوچرخه سواران استفاده شد. نتایج نشان داد اکثر دوچرخه سواران در مسیرهای ویژه، ورزشکار بوده و به منظور سلامتی و ورزش از دوچرخه استفاده میکنند و نیز اکثر آنها از قشر کم درآمد جامعه میباشند. همچنین ارجح ترین زمان دوچرخه سواری ساعت 18به بعد بود، نظر سنجی در مورد وضعیت موجود مسیرهای ویژه نشان داد که شهروندان ازشیب و عرض مسیرها، موقعیت جغرافیایی، تداخل نداشتن با وسایل نقلیه، احداث مسیرهای ویژه رضایت داشتند ولی از طول، کیفیت، ایمنی و روشنایی مسیر رضایت کافی نداشتند. در نتیجه توصیه می شود به منظور جذب و گرایش شهروندان به دوچرخه سواری و استفاده از مسیرهای ویژه به ارتقا سطح کیفی و کمی مسیرهای دوچرخه سواری و بهبود آن توجه شود.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق دیگر انجامشده توسط پوچر و بهلر Pucher amp; Buehler (2006) این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که چرا شهروندان کانادایی بیشتر (نزدیک به سه برابر) از شهروندان آمریکایی از دوچرخه استفاده میکنند، در حالیکه اقلیم ایالاتمتحده برای دوچرخهسواری مناسبتر است.
هدف این تحقیق بررسی وضعیت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و بهبود اثربخشی آن در شهر تبریز است، تا با بررسی وضعیت موجود استقبال از مسیرهای دوچرخه سواری و همچنین رضایت دوچرخه سواران در بهبود و توسعه استفاده از دوچرخه بهعنوان یکی از موارد بهبود ترافیک و آلودگی شهری و در نهایت بهعنوان یک وسیله تفریحی و سلامتی، موجب سرزندگی و افزایش سلامتی و نشاط شهروندان تبریزی باشد.
نتایج نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین تعداد دوچرخه سواران در رضایت از احداث مسیرهای ویژه وجود دارد.
مسیرهای خیابان امام و همچنین ائل گلی مسیرهای دوچرخه سواری شهر تبریز میباشند در آخرین هفته مرداد تابستان سال 1394 حدود 40% به میزان 319 نفر از دوچرخهسواران استفاده کننده از مسیر مورد مطالعه قرار گرفتند.
بنابراین با توجه به نتایج این تحقیق میتوان با از بین برداشتن نارضایتیها و بهبود و توسعه مسیرهای ویژه گامی در جهت جلب رضایت دوچرخه سواران حاضر و همچنین جذب و تشویق سایر شهروندان به استفاده از دوچرخه و مسیرهای ویژه برداشت.
Bicycling and the Life Course: Th Start- Stop-Start Experiences of Women Cycling, International Journal of Sustainable Transportation, 6:4, pp.
Why Canadians Cycle More than Americans: A Comparative Analysis of Bicycling Trends and Policies, Transport Policy 13, 279–265.