چکیده:
یکی از راهکار های مدیریت شهری به منظور پیشرفت در بازار رقابتی جهان، برنامه ریزی جهت دستیابی به برندینگ شهری پایدار برای شهر است که ضمن معرفی چهره شهر، قادر به جذب مخاطبان باشد. مهم ترین عامل جهت دستیابی به منافع اقتصادی برندینگ شهری، گردشگری می باشد. کلان شهر مشهد از جمله مقاصد گردشگری شهری با گونه زیارت و گردشگری مذهبی در سطح کشور است و این موضوع از جایگاه این کلان شهر به عنوان پایتخت معنوی کشور و مقصد اول سفرهای گردشگری داخلی نشات می گیرد. هدف این پژوهش بررسی شاخص های برندینگ شهری در کلان شهر مشهد با تاکید بر مباحث گردشگری به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی ناشی از آن می باشد. بدین منظور ابتدا مولفه ها و شاخص های برندینگ شهری با تاکید بر بعد اقتصادی، شناسایی و با استفاده از نظر 200 نفر از شهروندان، زائران و متخصصین، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. سپس با کاربست تحلیل های آماری(آزمون تحلیل میانگین و آزمون ناپارامتریک فریدمن) به اولویت بندی مولفه های پژوهش در کلان شهر مشهد پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد که از میان 6 مولفه مورد بررسی (ویژگی ها و دارایی های منحصر به فرد شهر، تسهیلات خدماتی و گردشگری، سرمایه گذاری و تجارت، رضایت از خدمات و زیر ساخت های شهری، خدمات حمل و نقل و دسترسی مناسب و جایگاه بین المللی شهر)ویژگی ها و دارایی های منحصر به فرد شهر بیشترین و جایگاه بین المللی شهر دارای کمترین امتیاز می باشد. پژوهش پیش رو از نوع تحلیلی-کاربردی است.
خلاصه ماشینی:
"هدف این پژوهش بررسی شاخص های برندینگ شهری در کلان شهر مشهد با تأکید بر مباحث گردشگری به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی ناشی از آن میباشد.
شهرها با برند خود ١ # این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان " تبیین برنامه راهبردی برندینگ شهری با تأکید بر ابعاد اقتصادی آن - نمونه موردی کلان شهر مشهد" قصد دارند سرمایه گذاری مستقیم خارجی را افزایش می دهد (٢٠٠٩ ,Kavaratzis, Ashworth).
ازآنجاکه مدیریت درست مقصدهای گردشگری و نظم بخشیدن به امور گردشگران یکی از مهم ترین چالش ها است ، عدم تلاش مؤثر به منظور تدوین برنامه ای مدون جهت دستیابی به برندینگ بهینه شهری سبب شده است که کلان شهر مشهد علاوه بر پتانسیل های مناسب نتواند بهره مندی مطلوب اقتصادی توسط درآمدیهای ناشی از این راهبرد را داشته باشد.
در کاربست مؤلفه های بیان شده باید به این نکته توجه داشت که برندینگ شهری به عنوان بخشی از بازاریابی شهری، زیرمجموعه مدیریت و برنامه ریزی شهری نیز است و یکی از مهم ترین اهداف آن جذب عوامل مؤثر در رشد خارجی نظیر قدرت خرید، سرمایه گذاری و افزایش توان تولید محصول و نوآوری در سطح شهر است .
این مثال ها تنها بخشی از سیاست های اجرایی در جهت دستیابی به برندینگ مطلوب برای کلان شهر مشهد که به باور صاحب نظران صنعت گردشگری، به لحاظ موقعیت فرهنگی ـ مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری دارد را بیان می کنند و ظرفیت پژوهش ها و بررسیهای پیش ازاین رادار است ."