چکیده:
با توجه به اهمیت باورهای انگیزشی بهعنوان یک متغیّر تأثیرگذار در روند آموزش، ضروری مینماید که بیشازپیش به این موضوع و عوامل پیشبینیکنندة آن پرداخته شود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطۀ علّی بین تواناییهای فراشناختی، خودکارآمدی و باورهای انگیزشی صورت گرفت. شرکتکنندگان شامل 393 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندارن در سال تحصیلی 1394-1393 بودند که براساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیّرهای پژوهش، از پرسشنامههای راهبردهای انگیزشی و حالتهای فراشناختی استفاده شد و برای ارزیابی مدل پیشنهادی، از نرمافزار آموس و از روش تحلیل مسیر استفاده شد. براساس یافتههای بهدست آمده از تحقیق، با توجه به مقادیر شاخصهای بهدست آمده، دادهها با مدل تحقیق برازش داشت: 1- تواناییهای فراشناختی، خودکارآمدی را بهصورت مثبت و کنترل باورهای یادگیری را بهصورت منفی پیشبینی میکند؛ 2- خودکارآمدی قادر است کنترل باورهای یادگیری، جهتگیری درونی و بیرونی به هدف و ارزش تکلیف از ابعاد باورهای انگیزشی را بهصورت مثبت و معنادار و اضطراب امتحان را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی کند؛ 3- تواناییهای فراشناختی ازطریقِ خودکارآمدی، تمامی ابعاد باورهای انگیزشی را بهصورت معناداری پیشبینی میکند. با توجه به نتایج فوق، بدیهی است که افزایش تواناییهای فراشناختی با افزایش خودکارآمدی و بهتبع کاهش اضطراب امتحان، افزایش جهتگیری درونی و بیرونی به هدف، ارزش تکلیف و کنترل باورهای یادگیری در دانشآموزان همراه باشد
Due to the importance of motivational beliefs as an effective variable in the education process, it is necessary to further more attention to this issue and its predictors. So the present study investigated the mediating role of self-efficacy in relationship between metacognitive abilities and motivational beliefs. Participants included 393 students from Mazandaran university, that selected by random multi-stage cluster sampling method. Participants completed motivated strategies and metacognitive state questionnaires. In evaluation of suggestive model was used Amos software and path analysis method. According to the amount of acquiring indexes the data fit the model: (1) metacognitive abilities was a positive predictor for the self-efficacy, and was a negative predictor for the control beliefs about learning; (2) self-efficacy was a positive predictor for control beliefs about learning, intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, task value and was a negative predictor for test anxiety (3) metacognitive abilities was a significant predictor for the all dimensions of motivational beliefs. According to these results, increasing of metacognitive abilities leads to reduction of test anxiety and promote of self-efficacy, intrinsic goal orientation, extrinsic goal orientation, task value and control beliefs about learning in studentsss
خلاصه ماشینی:
وجود دارد (فلاورز ١١، ٢٠١٢؛ رايت ، پرون -مک گاورن ، بو و وايت ، 12 1-motivational beliefs 2-cognitive strategies 3-metacognitive strategies 4-self-regulation learning strategies 5-social cognitive theory 6-Bandura 7-Vasile, Marhan, Singer & Stoicescu, 8-Bandura & Schuk 9-Artino 10-Hill 11-Flowers 12-Wright, Perrone-McGovern, Boo & White ٢٠١٤).
در همين راستا، بررسي هاي اسوالاندر و توب ٦(٢٠٠٩) نشان داده است ، فراگيراني که بيشتر از راهبردهاي شناختي و فراشناختي آگاه اند و آن ها را به کار مي گيرند، به مراتب انگيزش تحصيلي و باورهاي انگيزشي مانند احساس خودکارآمدي، ارزش گذاري دروني بالاتر، اضطراب شرکت در آزمون کمتر و 1- Bruning 2-Moses & Bird 3-Ally 4-Slavin 5-Hong, Peng & Rowell 6-Swalander & Taube موفقيت تحصيلي بالاتري نسبت به ديگر فراگيران دارند.
همچنين برخي پژوهش هاي انجام شده بر پيش بيني مستقيم خودکارآمدي توسط توانايي هاي فراشناختــي ، دلالت 1-Shuhaimi, Awaludin & Bakar 2-Tas & Cakir دارند (رابرتز ١، ٢٠١١؛ کارتال ٢٠١٣،٢؛ سعيد و مهرابي، ٢٠١٤؛ برمک ، حسني و عابديني ٣ ٢٠١٥؛ يوسف زاده ، يعقوبي و رشيدي ، ١٣٩١؛ حسيني، ترابي، شايان ، اسماعيل پور و عاشوري ، ١٣٩٤) و از سويي ديگر، انتظار مي رود خودکارآمدي خود از متغيرهاي پيش بيني کنندة باورهاي انگيزشي دانشجويان باشد؛ زيرا هنگامي که افراد بر اين باور باشند که قابليت ها و توانايي هاي لازم براي انجام کار يا فعاليتي را دارند، براي انجام آن تکليف وقت بيشتري صرف مي کنند و درنهايت به نتايج بهتري دست پيدا خواهند کرد و اين امر نشان از تأثير مستقيم بر مؤلفه هاي ديگر باورهاي انگيزشي (ارزش گذاري دروني و اضطراب امتحان ) دارد.