خلاصه ماشینی:
"البته،بدیهی است نویسندگان و شاعرانی نیز هستند که از مخاطب خود شناخت درستی دارند و آثاری همطراز دنیای آنان میآفرینند که از این میان،میتوان به«قیصر امینپور»،«بیوک ملکی»، «مصطفی رحماندوست»،«صمد بهرنگی»،«فریبا کلهر»و نامهای بسیار دیگر اشاره کرد که بیتردید«نرگس آبیار»با «داستان دو خط»و«داستان یک قطره آب»از جمله آنهاست.
«مهدیپور»مینویسد قطرهها وقتی با هم جمع شوند، دیگر قطره نیستند و«آبیار»نباید از واژه«قطره»برای آبهایی که گوشههای حوض میخوابیدند،استفاده میکرد و این را دلیل ناآگاهی«آبیار»از پارهای نکات پایهای علوم میداند!چنین ایرادی، آدم را به یاد نقد«رضا رهگذر»بر«ماهی سیاه کوچولو»میاندازد که برای مثال،ایراد گرفته بود چون توی دریا خاک نیست،مادر ماهی سیاه کوچولو نباید بگوید خاک تو سرم و از این حرفها!البته،اشاره میکنم که«مهدیپور»در سرتاسر نوشتهاش،از این شیوهء نقد، بسیار سود جسته است.
مخاطب کودک و نوجوان، در اثر«آبیار»دنبال فلسفه و عرفان و نظریه سیاسی نمیگردد و«مهدیپور»به علت ندیده گرفتن این موضوع،به قیاسی مع الفارق دست زده و«ماهی سیاه کوچولو»و«داستان یک قطره آب»را در شرایطی با یکدیگر مقایسه کرده است که از چند منظر،این دو اثر در جهانهای مختلف زندگی میکنند."