چکیده:
تسهیم دانش در بین افراد برای بکارگیری شایستگیهای کلیدی و کسب مزیت رقابتی در دنیای رقابتی قرن بیست و یکم امری حیاتی است. از آنجا که تسهیم دانش امری داوطلبانه است و اجباری در کار نیست بنابراین متکی بر استراتژیهای نرم است. بنابراین در این پژوهش بر آن شدیم که اثر جو تیم و رهبری توانمندساز را بر رفتار تسهیم دانش افراد مورد بررسی قرار دهیم. بر این اساس مدلی بر مبنای مطالعات پیشین مدیریت دانش ارائه شد که دادهها از 285 نفر از دانشجویان تیمهای ورزشی دانشکدههای دانشگاه تهران جمع آوری شد. برای آزمون مدل از معادلات ساختاری و روشPLS استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که جو تیم و رهبری توانمندساز با واسطه نگرش، رفتار تسهیم دانش افراد را تحت تاثیر قرار میدهند و همچنین جو تیم به طور مستقیم نیز رفتار تسهیم دانش افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"تحت این شرایط به احتمال زیاد داده های افراد به طور واقعی تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار میدهد و اعضای تیم پی میبرند که تسهیم دانش آنها عملا مفید واقع شده است .
با توجه به مطالب فوق ، بر آن شدیم که اثر جو تیم و رهبری توانمندساز را یکبار به طور مستقیم و یکبار با واسطه نگرش بر رفتار تسهیم دانش بسنجیم که برای این منظور الگوی زیر ارائه شده است .
در بخش سوال های اصلی پژوهش نیز برای سنجش جو تیم از ٩ سوال (برای ابعاد اعتماد، انسجام ، نوآوری)، برای سنجش رهبری توانمند ساز از ١٨ سوال برای ابعاد (الگو بودن ، تصمیم گیری مشارکتی، مربیگری، اطلاع رسانی، ملاحظه گری)، برای سنجش نگرش تسهیم دانش از ٣ سوال و برای سنجش رفتار تسهیم دانش از ٣ سوال در نظر گرفته شده است .
در تحلیل عاملی اکتشافی ١ متغیر جو تیم ، رهبری توانمندساز و متغیرهای وابسته (نگرش و رفتار تسهیم دانش ) پژوهش مقدار KMO، بترتیب برابر با ٠/٧٤٩، ٠/٨٤٦ و ٠/٧٣٩ به دست آمد که این امر بیانگر کفایت نمونه گیری برای متغیرهای پژوهش است .
مقایسه میانگین متغیرهای پژوهش به تفکیک وضعیت سنیدرتیم های ورزشی دانشکده تربیت بدنیدانشگاه تهران : بر اساس تحلیل واریانس انجام شده مطابق جدول شماره ٤ میتوان گفت که متغیرهای پژوهش در بین افراد با سنین مختلف تفاوت معناداری ندارند.
Empowering leadership in management teams: effects on knowledge sharing, efficacy, and performance."