چکیده:
آیندهپژوهی فردی موج جدیدی در مطالعات آیندهپژوهانه است. مطالعه و پژوهش در حوزههای کارآفرینی و آیندهپژوهی نشان میدهد که آیندهپژوهی فردی و کارآفرینی میتوانند دستاوردهای چشمگیر متقابلی داشته باشند. کارآفرینی مفهومی است که نمیتوان آن را جدا از "آینده" در نظر گرفت. کارآفرینان پتانسیل بالایی در شکلدادن به آینده، همراه با ارزشآفرینی دارند. از این رو، مطالعه فرآیند آیندهپژوهی فردی کارآفرینان، مطالب ارزشمندی برای مطالعات روانشناختی، علوم شناختی و جامعهشناختی کارآفرینی و مطالعات آیندهپژوهانه به همراه دارد. نظریه برخواسته از دادهها به استخراج مدلی برای فرآیند آیندهنگر کارآفرینان کمک میکند. در این مدل، شرایط علیوقوع خودنگاره(نگرش و رفتار آیندهپژوهانه در زندگی فردی و شغلی) کارآفرینان، علل بستر، شرایط مداخلهگر، استراتژیها و چگونگی منتجشدن این فرآیند به پیامدهایی که تضمینکننده رشد فرد و اجتماع هستند، بنابر روایتهای 12 کارآفرین مشخص میشوند که تعریف دیدهبان جهانی کارآفرینی از بین مدیر-مالکان کسبوکار تثبیت شدهای که 5/3 سال از عمر آن می گذرد، انتخاب شدند.
خلاصه ماشینی:
در این مدل ، شرایط علیوقوع خودنگاره (نگرش و رفتار آینده پژوهانه در زندگی فردی و شغلی) کارآفرینان ، علل بستر، شرایط مداخله گر، استراتژیها و چگونگی منتج شدن این فرآیند به پیامدهایی که تضمین کننده رشد فرد و اجتماع هستند، بنابر روایت های ١٢ کارآفرین مشخص میشوند که تعریف دیده بان جهانی کارآفرینی از بین مدیر-مالکان کسب وکار تثبیت شده ای که ٣/٥ سال از عمر آن می گذرد، انتخاب شدند.
کارآفرینی، به صورت فرآیندی در طی زمان آشکار میشود و از مراحل متمایز ولی مرتبط به هم ، گذر میکند (٢٠٠٨ ,Shane &Baron ) و کارآفرینان هستند که با گذر از این مراحل ، موجب تحقق پدیده کارآفرینی شده و جامعه را از پیامدهای مثبت اقتصادی-اجتماعی توسعه کارآفرینی برخوردار میکنند.
(2007 به نظر می رسد بین رفتار کارآفرین و آینده پژوهی فردی ارتباطی وجود دارد که همراستا با حقیقتی کلیتر باعنوان «شکل بخشیدن به آینده » است ؛ زیرا آینده نگری عنصر مخفی موفقیت است و آینده نگری مناسب ، ثروت به همراه دارد ( ٢٠٠٤ ,The Future World Society) این تفکر روبه جلو، میتواند در برنامه ریزی برای ازدواج و زندگی خانوادگی موفق ، پس انداز پول برای رویدادهای غیرمنتظره ، پیش قسط منزل ، و بازنشستگی، زندگی فرد را کاملا دست خوش تغییر 1.
هویت های ایده آل به طور ماهیتی، اشتیاق دهنده هستند و نوعی از کارآفرین را معرفی میکنند که شخص آرزو دارد و تلاش میکند که آنگونه باشد و این نوع هویت کاملا متفاوت از هویت واقعی فرد در حال حاضر است ( ٢٠٠٧ ,Mosakowski &Murnieks ( ).