چکیده:
به منظور بررسی وضعیت تولید دانش در رشتهی رهبری و مدیریت آموزشی، این پژوهش به روش تحلیل استنادی به عنوان یکی از فنون علم سنجی انجام پذیرفت. جامعة تحقیق، شامل تولیدات نویسندگان حوزه مدیریت آموزشی نمایه شده در وبگاه علوم طی سال های 1900 تا 2015 می باشد. برای گردآوری داده ها ابتدا با استفاده از مراجع اصلی از جمله دایره المعارف، دستنامه، اصطلاحنامه و فرهنگ رهبری و مدیریت آموزشی و نیز راهنمایی اساتید این رشته، تعداد پنجاه کلیدواژه مهم انتخاب و در وب گاه علوم مورد جستجو قرار گرفت. پس از بازیابی مدارک، داده های مربوط به کمک نرم افزار هیست سایت مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، طی دوره مورد مطالعه، تعداد 9385 مدرک، بوسیله 14994 نویسنده و با استفاده از 216815 منبع در هجده قالب مختلف ( مقاله، نقد، مرور کتاب و ...) تولید شده است. این مدارک، با مشارکت 3876 موسسه از 118 کشور و به 26 زبان نگارش شده اند. ماهیت بیشتر آثار منتشر شده جنبة پژوهشی داشته و توسط 2468 نشریه به چاپ رسیده است که در این بین فصلنامه“Educational Administration Quarterly” پرتولیدترین و مجله ی“Teachers College Record” موثرترین نشریه این رشته می باشد. اولین اثر چاپ شده در سال 1900، توسط ساموئل داتون صورت گرفته است و پرتولیدترین و موثرترین نویسندگان به ترتیب، فیلیپ هالینگر و رونالد هک می باشند. به طور کلی نرخ رشد علمی این رشته، 42/21 درصد است و بیش از نود درصد از مدارک آن، طی چهار دهه ی اخیر تولید شده اند، هم چنین، سال 2013 با انتشار 6365 مدرک، بیشترین میزان تولیدات علمی را به خود اختصاص داده است. در ضمن، دانشگاه لندن با تعداد 118 مدرک، فعال ترین مرکز علمی و کشور آمریکا با تعداد 2474 اثر، معادل 26 درصد از کل مدارک، پرتولیدترین کشور دنیا می باشند. مقاله با ارائه پیشنهادهایی جهت توسعه رشته مدیریت آموزشی خاتمه می یابد.
The purpose of this study is to investigate knowledge generation in the field of Educational Leadership and Management (ELM) which used citation analysis as a scientometrics technique. The research population is ELM authors’ productions indexed in web of science (WOS) between 1900 and 2015. Using main references such as ELM encyclopedias, handbooks, thesauri, dictionaries and suggested sources by professors for data gathering, fifty important keywords were identified and searched in WOS. Collected data were analyzed by HISTCITE software. The research results show a total numbers of 9,385 documents produced by 14,994 authors, using 216,815 references in eighteen different formats (Article, critique, book review, etc.). These documents are written in 26 languages by participation of 3,876 institutes from 118 countries. Most of the produced documents are research-oriented and published by 2,468 journals. The “Educational Administration Quarterly (EAQ)” and “Teachers College Record” journals are the most productive and effective journals respectively. The first article published in scientific journals produced by Samuel Dutton in 1900 and the most productive and effective authors are Philip Hallinger and Ronald Heck respectively. The rate of ELM scientific growth is 21.42% and more than 90% of documents have been produced in the last four decades. The most number of articles (6,365) have been produced in 2013. London University with 118 products is the most active scientific institute and USA with 2,474 works (26% of total documents), is the most productive country in the world. The article ends with some suggestions
خلاصه ماشینی:
ماهیت بیشتر آثار منتشر شده جنبۀ پژوهشی داشته و توسط ٢٤٦٨ نشریه به چاپ رسیده است که در این بین فصلنامه "Educational Administration Quarterly" پرتولیدترین و مجله ی "Teachers College Record" مؤثرترین نشریه این رشته هستند.
از این رو در مطالعه حاضر تلاش شده است با استفاده از فنون علم اطلاعات و دانش شناسی، به موضوعات مهم در رشته مدیریت آموزشی، میزان و روند تولیدات علمی آن ، نویسندگان برتر، مجلات معتبر، دانشگاه های پرتولید و منابع پراستناد این رشته طی سال های ١٩٠٠ تا ٢٠١٥ پرداخته شود.
البته با جستجو در گوگل ، مقاله ای با عنوان "Mapping the intellectual structure of education management" مشاهده گردید که به لحاظ موضوعی به مطالعه حاضر بسیار نزدیک است اما به خاطر ضعف در روش جستجوی داده ها، یافته های آن فاقد اعتبار است .
Serenko, Bontis, Booker, Sadeddin Hardie 5.
Duen Lee, McLee Hao Chen 8.
strategy از جمله روش های کمی میباشد و به لحاظ زمانی نیز دارای ماهیتی چند مقطعی و تاریخی است به این معنی که تولیدات علمی رشته مدیریت آموزشی را در سیر تاریخی آن مورد بررسی قرار میدهد.
The Hong Kong Institute of Education (رجوع شود به تصویر صفحه) سوال شماره هشتم : در آثار تولید شده رشته مدیریت آموزشی بیشتر کدام منابع مورد استناد قرار گرفته است ؟ یکی از قابلیت های نرم افزار هیست سایت ، شناسایی منابع پراستناد است .