چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه مدل علی رابطهی رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مقطع ابتدایی با توجه به نقش واسطهای خوشبینی تحصیلی معلمان به روش تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور 210 نفر (153 زن و 57 مرد) از میان معلمان مقطع ابتدایی شهرستان آباده در سال تحصیلی 94-93 به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامهی خودگزارشی مشتمل بر مقیاسهای رهبری اصیل (اولیو، گاردنر و ولومبوا، 2008)، خوشبینی تحصیلی (وین هوی، 2005) و رفتار شهروندی سازمانی (ارگان وکانوسکی، 1989) پاسخ دادند. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد که مولفههای رهبری اصیل (خودآگاهی، پردازش متوازن، اخلاقمداری و شفافیت رابطهای) از طریق واسطهگری مولفههای خوشبینی تحصیلی معلمان بهصورت غیرمستقیم و مثبت رفتار شهروندی سازمانی معلمان را تحت تاثیر قرار میدهد. همچنین یافتهها نشان داد که از میان مولفههای رهبری اصیل دو مولفه شفافیت و اخلاقمداری بیشترین اثر غیرمستقیم را بر رفتار شهروندی سازمانی دارا میباشد. همچنین از میان مولفههای خوشبینی تحصیلی مولفه خودکارآمدی دارای بیشترین اثر مستقیم و مثبت بر رفتار شهروندی سازمانی میباشد. ضمنا 33/0 از واریانس رفتار شهروندی سازمانی معلمان توسط دو متغیر رهبری اصیل و خوشبینی تحصیلی تبیین گردید.
The aim of this study is to present a Causal Model of the Authentic Leadership and Organizational Citizenship behavior with the mediating role of Academic Optimism by analyzing path among Abadeh Primary School Teachers. For this purpose, 210 people (153 women and 57 men) of the primary school teachers in the educational year of 2014-2015 in Abadeh were selected by simple random sampling. A self-report questionnaire consisted of authentic leadership scale (Avolio, Gardner and Walumbwa, 2007), Academic optimism (Wayne Hoy, 2005) and organizational citizenship behavior (Organ & Kanovsky, 1989) was responded. The method of study is correlational. The results showed that Authentic Leadership elements, (Self-awareness, Balanced processing, Internalized moral perspective and Relational transparency) via intermediary role of Academic optimism elements, affected the organizational citizenship behaviors of the teachers positively and indirectly. The findings also showed that among the elements of the authentic leadership, both relational transparency and the ethical leadership have the greatest indirect influence on the organizational citizenship behavior. Also, among the components of Academic optimism, efficacy has the highest direct positive effect on organizational citizenship behavior. Meanwhile 33/0 of the variance in the organizational citizenship behavior was explained by two variables including scientific leadership and academic optimism.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات انجام شده نشان داد که تاکنون روابط متغیرهای حاضر در قالب مدل تحلیل مسیر به خصوص در بین معلمان مورد بررسی قرار نگرفته است لذا انجام این پژوهش درک ما را از رهبری اصیل ، شهروند سازمانی و خوش بینی تحصیلی جهت بهبود عملکرد مدارس بالا میبرد.
LISREL رجوع شود به تصویر صفحه P < 0/05 ** P < 0/01 * نتایج جدول ١ نشان داد که از میان متغیرهای برون زا (مؤلفه های رهبری اصیل ) به ترتیب پردازش متوازن (٠/٢٨)، خودآگاهی (٠/٢٣)، اخلاق مداری (٠/١٩) و شفاف سازی (٠/١٥) بالاترین تا پایین ترین ضریب همبستگی را با رفتار شهروندی سازمانی در سطح معنیدار ٠١/ دارا میباشند.
در حالی که اثر غیرمستقیم هر چهار بعد رهبری اصیل شامل شفاف سازی (٠/١٥)، پردازش متوازن (٠/١٣)، خودآگاهی (٠/١٢) و اخلاق مداری (٠/١٥) بر رفتار شهروندی سازمانی از نظر آماری در سطح ٠/٠١ معنیدار است که این امر بیانگر نقش واسطه ای مؤثر متغیر خوش بینی تحصیلی معلمان در میان مؤلفه های رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی است .
با توجه به اهمیت مؤلفه های خوش بینی تحصیلی در بروز رفتار شهروندی سازمانی پیشنهاد میگردد که مدیران با شفاف سازی امور و شرکت دادن معلمان در امر تصمیم گیری و اهمیت دادن به کار معلم ، محیط کاری سرشار از امیدواری و خوش بینی را برای کارکنان ایجاد نمایند زیرا خوش بینی باعث افزایش قدرت تحمل افراد در برابر مشکلات و کار کردن بیش از وظیفه و در نتیجه بالا رفتن عملکرد مدرسه میشود.
Examining relationships among enabling school Structures, academic optimism and organizational citizenship behaviors (Doc toral dissertation, Auburn University)."