Skip to main content
فهرست مقالات

میزگرد کارکرد نقد در ادبیات کودک و نوجوان

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 6 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودک و نوجوان، نقد، ادبی، کارکرد نقد در ادبیات کودک، نقد ادبیات کودک، نقد ادبی، دبیات کودک و نوجوان، نقد ادبیات کودک و نوجوان، کتاب، متن

خلاصه ماشینی:

"کاموس:خیلی تشکر می‌کنم از آقای عباسی که مهم‌ترین کارکرد نقد را نشان دادن‌ زیبایی در متن ادبی و سپس(آن چه که من برداشت کردم)کمک به خوانده عنوان کردند با آن سه سؤال که راوی کیست،چه می‌بیند و چگونه می‌گوید. فکر می‌کنم مخاطبان نقد ادبیات کودک و نوجوان را بشود به چهار دسته تقسیم کرد که هر نقدی‌ می‌تواند یکی از این چهار گروه یا بیشتر و یا تمام آنها را مخاطب خود فرض کند. با توجه به این تعریف شد و ادبیات و کلا هر تولید هنری ما حداقل دو لایه قابل استفاده قایل بشویم یکی لایه ظاهری هست که آن،متن می‌گویم و همان جنبه‌های زیبایی شناختی تولیدات ادبی است و اصطلاحا کارکرد آن،همان لذتی است‌ که خواننده از خواندن آن متن می‌برد و لایه دومی که لایه درونی‌تر است و یا شاید بهترباشد بگوییم لایه‌های درونی‌تر،آن لایه‌هایی است که به دلالت‌های فرمتنی تولیدات ادبی و هنری می‌پردازند که به نظر من،کشف این قسمت،کار نقد ادبی است. عمده نقد ادبیات کودک ما در سال‌های‌ پیش از مشروطه،این است؛یعنی نقدی که دارد به پدر و مادر یا معلم‌ها و مکتب خانه‌دارها می‌گوید این کتاب برای بچه‌ها مناسب نیست. به نظر شما توسعهء نقد در ادبیات کودک و نوجوانان که در جامعه امروز،به نوعی میدان دادن به‌ کودکان و نوجوانان در حیطه زندگی خانوادگی تلقی می‌شود،آثار اخلاق مطلوب داشته است‌ یا خیر؟ حافظی:اتفاقا این نوع مباحث باید در این‌جا بشود؛چون آن مطالب مربوط به تاریخچه‌ نقد ادبی و یا کاردکردهای نقد ادبی،از آن‌جا که شنوندگان ما نسبت به خود بنده مقام استادی‌ دارند،خیلی کاربرد ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.