خلاصه ماشینی:
"درواقع،نمودار ارتباطی در فرآیند خواندن،به این شکل است: نمودار 1:فرستنده نشانه گیرنده نمودار 2:مولف مستتر متن خواننده حال باید مشخص کرد که مؤلف مستتر،چه ویژگیهایی دارد؟آن چه به نظر من میرسد مؤلف مستتر،به نوعی نمونهای است از خواننده که توسط خود خواننده تکثیر میشود و به عنوان مؤلف مستتر در متن جای میگیرد.
ضمن اینکه سوء تفاهمی که در بالا ذکر کردیم و باید ویژگی ذاتی ادبیات باشد هم در اینگونه متون وجود ندارد؛زیرا اینبار نویسنده میداند مخاطب از متن چه برداشتی خواهد کرد و متن را بر این اساس و با رمزگان مخاطب خاص خود مینویسد.
آن چه مهم است،اینکه برخلاف تصور رایج که این روش را نوعی پیشروی میداند،به نظر میرسد این گزاره حاصل پس روی و نشانه محدودیت و عدم اختیار است، حال این سؤال پیش میآید که آیا آن چه با پیش گرفتن این روش در مورد بررسی آثار ادبی بدست میآید،نقد است؟و آیا در حوزهای مثل ادبیات کوددک که منتقد حق قضاوت دارد،اگر به بررسی بسنده کند،کوتاهی نکرده است؟برای روشن شدن بحث،مناسب است که سه رویکرد مهم به متون را که بر مبنای این گزاره ابتدایی شکل گرفتهاند، بررسی کنیم.
او در واقع،کتاب را توضیح میدهد و سرانجام،متنی خنثی میسازد که تنها کتاب را تشریح کرده،اما آیا این کار با توجه به سادگی متون کودک و نوجوان،کمکی به خواننده،نویسنده و یا حتی متن میکند؟ و باز هم یادآوری این نکته لازم است که در نقد ادبیات بزرگسال،کمکی از دست منتقد برنمیآید،اما در ادبیات کودک که منتقد میتواند به نویسنده و خواننده یاری برساند، آیا این گونه برخورد،کوتاهی و یا سهل انگاری محسوب نمیشود؟ نوگرایی و نواندیشی چیز بدی نیست؛به شرطی که در جای خود به کار رود."