خلاصه ماشینی:
"ولی آیا اینها دلایلی بر مفید بودن این داستانهاست؟و یا اینکه میتوانیم برای داستانها کاربرد تربیتی در نظر بگیریم؟آیا از یک قصه باید انتظاری بیشتر از قصهگویی داشته باشیم؟و اگر اینگونه است،نگاهمان به این داستانها باید از کدام زاویه باشد؟ شاید یکی از حساسترین عرصهها در ادبیات کودک و نوجوان،نوشتن داستان،با درونمایهء روانشناختی باشد.
اما آیا مخاطب،خودش به این نتیجه نرسیده است و نویسنده باید او را به این نتیجه برساند؟و یا در پایان داستان بره و خوک،وقتی کاتینکا،خوک را همراه خود به جشن میبرد و همه میبینند که خوک هم میتواند زیبا باشد،مجددا تأکید میشود که از آن زمان به بعد کاتینکا و دیگران،پی میبرند که یک خوک به ظاهر زشت هم میتواند درست به اندازهء یک بره کوچک،دوست داشتنی باشد.
با توجه به هدف نویسنده که مایل است مخاطب بیشتر در رفتار شخصیتها دقت کند،استفاده از این الگو،مناسب به نظر میرسد،همانطور مه خود او هم میگوید،شخصیتهای داستانها مهم نیست که چه کسی باشند و یا نامشان چه باشد و چه شکلی باشند،بلکه واکنشهای احساسیشان در موقعیتهای مختلف است که اهمیت پیدا میکند."