خلاصه ماشینی:
"به کارگیری اندامها و چهرهها در آثار خانم خسروی،به دلیل متأثر بودن از ساختی تزیینی،سبب شده تا او کمتر به قلمرو بیان حالت و احساس در چهرهها توجه کند و همین امر موجب شده تا چهره کودکان در تصویرهایش،اغلب شکلی ثابت و تکرار شده به خود بگیرد و این پدیده بهصوت نقصی آشکار،در آثار او نمود میکند.
در یک ردهبندی موضوعی،در متنهایی که خانم خسروی تصویر کرده،به دو افسانه عامیانه،سه مجموعه شعر،یک منظومه(ترجمه)،پنج داستان افسانهای،سه داستان واقعی،دو داستان علمی،یک داستان طنز و سه ترجمه برمیخوریم که از میان آنها متن افسانهای«کدوی قلقلهزن»،داستان «عکاس در حیاط خانه ما منتظر بود»،داستان طنز«مواظب بند کفشهایتان باشید!»و داستانهای«هوای بچگ»و«ستاره کوچولو»از متنهایی قوی برخوردار است هم چنین، متن بیشتر کتابها به چهرههایی آشنا و گاه موفق در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان تعلق دارد:دو کتاب از محمد رضا یوسفی،یک کاب از مهدخت کشکولی،یک کتاب از احمد رضا احمدی،یک کتاب از قدمعلی سرامی،یک کتاب از ناصر کشاورز،سه کتاب از منیرو روانیپور و سه کتاب از اسد الله شعبانی.
اگرچه توجه و تمرکز روی زندگی کودکان و واکنش آنها در برابر رویدادهای مختلف زندگی،میتواند دست مایه خلق آثار دقیق و ارزشمندی باشد،دایره نگاه این نویسندگان،بسیار خصوصی و خانوادگی است و قادر نیست گستره متنوع مخاطبان امروز را پوشش دهد.
بچهها از آنها برای تحقیقهای آموزشگاهی خود استفاده میکنند و صد البته که اشکالی بر نفس تولید این کتابها وارد نیست،بلکه مسئله میزان تولید آنهاست به نسبت تولید کتابهای تخیلی.
وقتی نویسندگان کاب کودک،مثل برنامهریزان آموزش و پرورش،به پرورش ذهن و افزایش دانش بچهها بپردازند و والدین هم،هم خود را صرف پرورش جنبهشناختی بچهها کنند(نگاهی بیندازید به برنامه تابستانی بچهها)،گویی همه دست به دست هم دادهاند تا فقط مغز کودکان رشد کند."