چکیده:
ایده ی قلب در آثار ابن عربی از مهمترین و محوری ترین آراء اوست که تمام اندیشه های معرفت شناختی وی در نسبت با آن قابل فهم هستند. این ایده که از سوی اکثر شارحان ابن عربی با ارجاع به دیدگاه حکمای مسلمان نسبت به عقل مورد فهم قرار گرفته اغلب به صورت عبارت اخرای عقل مستفاد در تلقی فیلسوفان اسلامی درک شده است. تفسیری که با توجه به اهمیت ایده ی قلب در آراء و افکار ابن عربی باید مورد ارزیابی قرار گرفته و استواری آن با توجه به اندیشه های ابن عربی در متن آثارش به طور دقیق سنجیده شود. در این مقاله تلاش می شود تا ضمن ارزیابی انتقادی این تفسیر، فهم ایده ی قلب به مثابه ی عقل قابل و همچنین به مثابه ی عقل در معنای فهم عرفی و عمومی از این کلمه نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
١٠» صرف نظر از اینکه مستند کسانی که تا پیش از ابن عربی میان قلب در اصطلاح تصوف و نفس ناطقه در اصطلاح فیلسوفان جمع صورت داده اند چه بوده است ، باید در خصوص شارحان ابن عربی پرسید که مستند ایشان در یکی دانستن قلب در اصطلاح محیی الدین با نفس ناطقه در سخن فیلسوفان چه بوده و آیا اساسا چنین تفسیری از نظریه قلب ابن عربی توجیهی دارد یا خیر؟ در ارزیابی اجمالی این تفسیر از نظریه قلب ابن عربی باید یاد آوری کرد که چنان که در فصل پیش اشاره شد تمام تلاش ابن عربی در آثار متعددش معطوف به دستیابی به بالاترین مقامات معرفتی است .
با این اوصاف و با وجود نقادیهای سختی که در سرتاسر آثار ابن عربی نسبت به عقلانیت نظری، تفکر فلسفی، و میزان فکر و منطق وجود دارد چگونه میتوان ایده قلب در دیدگاه او را که در کانون فهم معرفت شناختی وی قرار دارد به نفس ناطقه در اصطلاح فیلسوفان و یا عقل مستفاد به مثابه کاملترین مرتبه نفس ناطقه در میان فلاسفه ارجاع داد که حضور و سیطره عقلانیت نظری در آن غیر قابل انکار است ؟ قلب در نگاه محیی الدین در حالی به نفس ناطقه در اصطلاح فیلسوفان تفسیر شده که خود محیی الدین با انتقاد از درک و دریافت فیلسوفان نسبت به نفس ناطقه تلقی آنان در این خصوص را تخطئه میکند.
ق 272 Knowledge Critical Evaluation of Interpreting Qalb as Reason, in Ibn Arabi’s Commentators Ali kiadarbandsari Hekmat Nasrollah Abstract The idea of qalb in the works of Ibn Arabi is one of his most important and central point, and all his epistemological thoughts are understandable in relation to it.