چکیده:
زمینه و هدف: وجود کودکان کمتوانذهنی در خانواده موجب تحمیل فشارهایی بر والدین و درنهایت باعث محدود شدن پیشرفت کل خانواده میشود. هدف این پژوهش تعیین نقش واسطهای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگیوالدینی با سبکهای والدگری مادران کودکان مبتلا به کمتوانذهنی بود.
روش: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری تمامی مادران دانشآموزان مبتلا به کمتوانیذهنی متوسط مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 94-1393 شهر تهران و کرج بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 130 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از پرسشنامههای نظمجویی شناختی هیجان گارنفـسکی(2007)، مقیــاس چندبعــدی حمایــت اجتمــاعی ادراکشــده زیمـت و همکـاران (1988)، مقیاس تنیدگی والدینی بری و جونز(1995)، و شیوههای والدگری بامریند (۱۹۷۳) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که فقط تاثیر حمایت اجتماعی بر سبکهای والدگری معنادار نیست (21/1) در حالی که تنیدگی والدینی و راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان تاثیر معنیداری بر سبکهای والدگری دارند (0/05p<). همچنین حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی تاثیر معنیداری بر راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان دارند (0/05p<). در نهایت نقش واسطهای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی با سبکهای والدگری پذیرفته شد.
نتیجهگیری: راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان، مولفه مرکزی در سازماندهی رفتار سازشیافته و جلوگیری از رفتارهای سازشنایافته است و از این راه میتواند جنبههای منفی تنیدگی والدینی موثر بر سبکهای والدگری مادران را کاهش دهد و از طرفی اثرات ناشی از حمایت اجتماعی را تعدیل کند.
Background and Purpose: The presence of mental retarded children in the family will impose pressure on parents and ultimately limit the progress of the whole family.
The purpose of this study was to determine the mediating role of cognitive-emotional regulation strategies in the relationship between social support and paternal stress with parenting styles in mothers of mental retarded children.
Method: The research method was correlation. The statistical population was consisted of all mothers with intellectually disabled children of Tehran and Karaj academic year of 2-13-2014 that a sample of 130 people was selected through convenience sampling. The cognitive emotion regulation questionnaire of Garnefski (2007)، multidimensional scale of perceived social support questionnaires of Zimet et al (1988)، parental stress scale of Beri and Jones (1995) and parenting styles of Baumrind (1973) were used to collect data. Data were analyzed by path analysis.
Results: The results showed that only the effect of social support on parenting styles was not significant (1/21)، while parental stress and emotional cognitive regulation strategies have a significant effect on parenting styles(p<0/05). Social support and parental stress also have a significant effect on cognitive emotion regulation strategies (p<0/05). Finally، the mediating role of cognitive emotion regulation strategies in the relationship between social support and paternal stress with parenting styles was accepted.
Conclusion: Emotional cognitive regulation strategies is a central component in organizing adapted behavior and preventing maladaptive behaviors that can undermine the negative aspects of parental stress affecting parenting styles and on the other، modulate the effects of social support.
خلاصه ماشینی:
"اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای پژوهش اثر کل اثر غیر مستقیم اثر مستقیم مسیر β1 + (β2 × β3) β2 × β3 β1 X Y β3 - β3 Z Y با توجه به جدول 4 در ارتباط با بررسی نقش واسطهای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی با سبکهای والدگری مادران کودکان مبتلا به کمتوانذهنی میتوان ادعا کرد از آنجاییکه میزان اثر کل عدد32/0 بدستآمد در نتیجه میتوان این رابطه را پذیرفت.
در رابطه با هدف اصلی پژوهش یعنی تعیین نقش واسطهای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگیوالدینی با سبکهای والدگری مادران کودکان مبتلا به کمتوانذهنی با توجه به جدول (2) می توان گفت که در الگوی نهایی، مقدارRMSEA، 036/0 به دست آمد که کوچکتر از حد استاندارد 08/0 بوده و مقدار تقسیم عدد کای دو به درجه آزادی نیز 39/1 به دستآمد که کوچکتر از عدد استاندارد3 است و نیز دیگر شاخصهای برازش مانند: GFI, AGFI, NFI, NNFI و CFI نیز بالاتر از 90/0 بدستآمد که نشان دهنده مناسب بودن برازش الگوی نهایی است.
شاخصهای برازندگی مدل مفهومی پژوهش IFI NNFI CFI GFI RMR RMSEA X2/df 91/0 99/0 94/0 97/0 028/0 036/0 39/1 در نهایت با توجه به تمامی یافتههای به دست آمده در این پژوهش میتوان مدل زیر را برای نقش واسطهای راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در رابطه بین حمایت اجتماعی و تنیدگی والدینی با سبکهای والدگری مادران کودکان مبتلا به کمتوانذهنی، ارائه داد.
The purpose of this study was to determine the mediating role of cognitive-emotional regulation strategies in the relationship between social support and paternal stress with parenting styles in mothers of mental retarded children."