چکیده:
در این مقاله مسأله «مسیریابی انتخابی باز وسایل نقلیه همراه با قیمتگذاری» معرفی، مدلسازی و حل میشود. در این مسئله با توجه به هزینههای مسیریابی با استفاده از یک ناوگان همگن از وسایل نقلیه به قیمتگذاری بهینه پرداخته میشود. از سوی دیگر، در برخی از کاربردهای دنیای واقعی، شرکتها ترجیح میدهند توزیع محصولات خود را با وسایل نقلیۀ اجارهای انجام دهند؛ بنابراین بازگشت به مرکز بارگیری و تخلیه (دپو) برای این وسایل نقلیه الزامی نیست. در این مسئله مسیریابی باز مورد توجه قرار گرفته است. با وجود کاربردیبودن چنین مسئلهای، پژوهشی که آن را بررسی کرده باشد یافت نشد. در این مقاله، یک مدل برای مسأله قیمتگذاری و مسیریابی وسیلۀ نقلیۀ باز ارائه شده است. بهمنظور حل مدل پیشنهادی از الگوریتم رقابت استعماری بهبودیافته استفاده شده است. برای بررسی اعتبار این روش در حل مسئله، چندین نمونه در ابعاد کوچک حل شده است و با نتایج حاصل از یک روش دقیق و همچنین الگوریتم شبیهسازی تبرید مقایسه شده است. برای بررسی کارایی الگوریتم در ابعاد واقعی نیز پس از حل چندین نمونه توسط هر دو الگوریتم، نتایج با یکدیگر مقایسه شدهاند. نتایج محاسباتی حاکی از عملکرد مناسب روش پیشنهادی در حل مسئله است.
خلاصه ماشینی:
"نوآوریهای این مقاله را میتوان بهصورت زیر عنوان کرد: معرفی مسأله مسیریابی وسیلۀ نقلیۀ انتخابی و قیمتگذاری، درنظرگرفتن مسیرهای باز بهمنظور نزدیکسازی مدل پیشنهادی به دنیای واقعی، ارائۀ یک مدل ریاضی جدید برای مسأله مطرحشده و درنهایت ارائۀ یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر الگوریتم رقابت استعماری بهمنظور حل مدل ارائهشده.
نوآوریهای این مقاله را میتوان بهصورت زیر عنوان کرد: معرفی مسأله مسیریابی وسیلۀ نقلیۀ انتخابی و قیمتگذاری، درنظرگرفتن مسیرهای باز بهمنظور نزدیکسازی مدل پیشنهادی به دنیای واقعی، ارائۀ یک مدل ریاضی جدید برای مسأله مطرحشده و درنهایت ارائۀ یک الگوریتم فراابتکاری مبتنی بر الگوریتم رقابت استعماری بهمنظور حل مدل ارائهشده است.
5-4- بررسی الگوریتمهای پیشنهادی برای مسائلی در مقیاس بزرگ در این قسمت نیز همانند قسمت قبل، برای هر مسئله، هریک از الگوریتمهای شبیهسازی تبرید پایه و شبیهسازی تبرید بهبودیافته سه بار اجرا شد، بهترین مقدار تابع هدف به دست آمد و میانگین زمان اجرای الگوریتم برحسب ثانیه در این تعداد از دفعات اجرا، بهترتیب در ستون «تابع هدف»، ستون «زمان» و ستون «قیمت» جدول (4) گزارش شده است.
برای این منظور فرض شد که قیمت با تقاضای مشتریان یک رابطۀ خطی دارد و شرکتهای توزیع از ناوگان حملی که بهصورت اجارهای در خدمت شرکت توزیع هستند استفاده میکنند و همچنین هر مشتری حداکثر یک بار بازدید میشود و قیمت یکسانی برای تمامی مشتریان در نظر گرفته شد.
A linearization method for mixed 0–1 polynomial Computers & Operations Research, 27, 1005–1016."