چکیده:
شناخت انسان از دغدغه های ذهنی بشر در طول تاریخ تفکر است. این پژوهش در پی آن است که بفهمد
از نظر ابن عربی، سیمای معنوی انسان کامل چگونه سیمایی است و مشخصات انسان کامل چگونه
مشخصاتی است، انسان در هستی از چه جایگاهی برخوردار بوده و چگونه تجلی پروردگار بوده و چگونه
میتواند دارای تمامی صفات الاهی باشد. بر اثر این تحقیق و از رهگذر بررسی اندیشه ابن عربی ،
بوده و جامع میان حق و خلق است . وی غایت « الله» مشخص شد که انسان کامل، مظهر اسم جامع
آفرینش عالم و تنها کسی است که به صورت خداوند آفریده شده و میتواند خداوند را بشناسد
خلاصه ماشینی:
بـه عبـارت ديگـر، انسـان چگونـه ميتواند داراي تمامي صفات الاهي باشد؟ در ارتباط با نوع انسان و انسان کامل و دربارة جامعيت انسان، بيدرنگ اين پرسش به ذهن متبادر ميشود که آيا منظور از انسان جامع حقايق ، تنها انسانهاي کامل هستند يا اينکه تک تک افراد و به بيان ديگر، نوع انسان در اينجا در نظر است ؟ همين طور اين پرسش وجود دارد که چگونه انسان کامل هم حق است و هم خلق و هم ممکن و هم واجـب ؟ اينهـا سـؤالاتي است که پاسخ دادن بدانها در اين مقاله مدنظر ماست و البتـه در نهايـت ، در مـورد حقيقـت انسان کامل و مصداق آن بحث لازم و کافي صورت خواهد گرفت .
بـه همـين جهـت ، خداوند در مقام توبيخ ابليس به خاطر عدم سجده بر آدم ميفرمايد: «ما منعک ان تسجد لمـا خلقت بيدي »٢، يعني چه چيز تو را مانع شد از اين که سجده بري بر چيزي کـه بـا دو دسـت خود آفريدهام؟ اکنون اين سؤال مطرح ميشود که کون جامع بودن انسـان در معنـاي نخسـت آن، يعنـي مظهريت همه اسماء الاهي، وصف چه کس يا چه کساني است ؟ آيا تک تک انسانها بالفعل جامع و مظهر اسماء هستند يا اينکه همه انسانها قابليت کون جامع بودن را دارند؛ ولي تنها در برخي از ايشان اين قابليت به فعليت ميرسد؟ يا اينکه صرفاًانسان در اصل ، مظهـر همـه اسماء است و انسانهاي معدودي در اين مقام وارث معنوي او هستند؟ بيترديد گزينه اول درست نيست ، چه اينکه ابن عربي علاوه بر اصطلاح انسـان کامـل از حيوان کامل نيز استفاده ميکند و بسياري از انسانها را حيوان ميداند.