چکیده:
خط و خوشنویسی بهویژه نقاشیخط، گویای فرهنگ غنی ایران است. نقاشیخط، اصطلاحی است برای توصیف نوعی نگارش توأم با رنگآمیزی که در آن از شگردهای خوشنویسی سنتی استفاده میشود. در هنر انتزاعی ارزشهای زیباشناختی اثر در قالب و رنگ نهفته است که نتیجه آن، آثار هنری نیمه سحرآمیز و نیز هنر تزئینی ناب است. استاد صداقت جباری یکی از هنرمندان برجسته عرصه نقاشیخط میباشد. در این مقاله که باهدف تحلیل آثار نقاشیخط صداقت جباری در حوزه انتزاع تهیهشده است، تلاش بر این است تا به پرسشهای ذیل پاسخ داده شود: 1) ویژگیهای بصری آثار استاد صداقت جباری کداماند؟ 2) تداعی فضای انتزاعی آثار استاد صداقت جباری مبتنی بر چه مهارتهای هنری ازنظر فرم است؟. از یافتههای این پژوهش میتوان به استفاده استاد جباری از عناصر بصری از قبیل سطح و رنگ و ارائهی انواع بافت و رسیدن به ترکیببندیهای متنوع و فرمهای انتزاعی اشاره کرد. مطالب این مقاله بهصورت کتابخانهای و میدانی گردآوریشده است و تدوین آن به شیوه توصیفی میباشد. بهطور خلاصه نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که آثار استاد جباری متکی بر سیاهمشق است و همچنین بهگونهای بنیادین ماهیتی دینی دارند و ترکیب التقاطی سنت و مدرنیسم در آنها دیده میشود.
Calligraphy, especially calligraphy painting, represents a rich culture of Iran. It is a term used to describe a color-coded
version in which traditional calligraphy techniques are used. In abstract art, the aesthetic values of the work are represented
in shape and color, which results in semi-magic artwork as well as excellent decorative art. Sedaqat Jabari is one
of the leading painters in the field. In this paper, with the aim of analyzing the effects of calligraphy painting of Jabari
in the field of abstraction, the researchers tried to answer the following questions: 1) what are the visual elements in the
works of Jabari? 2) On what art skills is the association of the abstract space in the works of Jabari based? The findings
of this study include Jabari’s use of visual elements such as surface, color, and the presentation of various types of
textures and the achievement of various combinations and abstract forms. The data for this article are collected through
library and field data, and the design is descriptive. The results of the research show that Jabari’s works are based on
Siyah-mashq (black practice) and they are also fundamentally religious in nature, and show an eclectic combination of
tradition and modernism.