چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی دانشجویان دانشگاههای حضوری و آموزش از دور اجرا شد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاههای حضوری و آموزش از دور در سال تحصیلی 94-93 بود. دادههای تحقیق از بین دانشجویان دانشگاههای پیام نور استانهای تهران، گیلان و اردبیل و دانشگاههای حضوری تهران، گیلان و محقق اردبیلی با روش نمونه گیری در دسترس گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامههای سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل ممیز استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان سرمایه اجتماعی نظام آموزش از دور پایینتر از دانشگاههای حضوری است و بین سرمایه روانشناختی در دو گروه، تفاوت معنیداری وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که از بین مولفههای سرمایه اجتماعی، میانگین نمرههای سه متغیر اعتماد اجتماعی، مشارکت علمی و شبکه اجتماعی در دانشجویان دانشگاههای سنتی و آموزش از راه دور تفاوت معنی داری وجود دارد و این متغیرها قادر به پیشبینی عضویت افراد در دانشگاههای حضوری و آموزش از دور هستند.
The purpose of this study was to compare the social capital of traditional and distance education students was psychological capital. This research was comparative and population of traditional and distance education students in the academic year 94-93. Data from students of Payam Noor University of Tehran, Gilan and Ardebil (395) and the traditional University, Tehran University, Gilan University and Mohaghegh Ardabili (384) with multi-stage cluster sampling distribution ratio were collected. To collect data, questionnaires and psychological capital was social capital. To analyze the data, multivariate analysis of variance and discriminant analysis were used. The results showed that the social capital of traditional distance education universities is lower and there is no significant difference between psychological capital. The results also showed that the dimensions of social capital, social trust scores three variables, scientific collaboration and social networking among students of traditional universities and distance learning there is a significant difference And these variables able to predict membership in traditional universities and their education.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که ميزان سرمايه اجتماعي نظام آموزش از دور پايين تر از دانشگاه هاي حضوري است و بين سرمايه روان شناختي در دو گروه ، تفاوت معنيداري وجود ندارد.
همچنين نتايج نشان داد که از بين مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي، ميانگين نمره هاي سه متغير اعتماد اجتماعي ، مشارکت علمي و شبکه اجتماعي در دانشجويان دانشگاه هاي سنتي و آموزش از راه دور تفاوت معنيداري وجود دارد و اين متغيرها قادر به پيش بيين عضويت افراد در دانشگاه هاي حضوري و آموزش از دور هستند.
نتايج تنها پژوهش اجرا شده در داخل کشور در زمينه مقايسه خودکارآمدي به عنوان يکي از خرده متغيرهاي سرمايه روان شناختي در بين دو گروه از دانشجويان حضوري و غيرحضوري، نشان داد که بين دو گروه در دو دانشگاه شهيد باهنر و دانشگاه پيام نور کرمان در نمره خودکارآمدي تفاوت معنيداري وجود ندارد (سعيد، ضرابيان ، مهرابي و عليپور، ١٣٩٠).
جدول (٣) نتايج تحليل واريانس تک متغيري روي ميانگين نمره هاي مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي در دانشجويان دانشگاه هاي سنتي و آموزش از دور (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که در جدول (٣) مشاهده ميشود در مؤلفه هاي مشارکت علمي، شبکه اجتماعي و اعتماد اجتماعي، تفاوت معنيداري بين دو گروه مورد مطالعه وجود دارد.
در اين پژوهش به منظور پيش بيني عضويت گروهي از لحاظ مؤلفه هاي سرمايه اجتماعي و روان شناختي در دانشجويان نظام آموزش از دور و حضوري از تحليل تشخيصي استفاده شد.