خلاصه ماشینی:
"این در حالی است که اگر همپای سایر بخشهای اقتصاد غیردولتی به این نظام اقتصادی نیز عنایت کافی و درخور شود، غالب تودههای مردم با سرمایهگذاری خود نیازهای اولیه خویش را از طریق شرکتهای تعاونی تأمین خواهند کرد و به این ترتیب میتوان انتظار داشت که از حجم عظیمی از مشکلات و مسؤولیتهای دولت کاسته شود و امکانات گستردهای برای مشارکت انبوه مردم در سرنوشت اقتصادی خود،ایجاد فرصتهای شغلی، افزایش تولید،ساماندهی نظام توزیع و..
مشتری آفرینی مراکز خرید از جمله سازمانهای اقتصادی محسوب میشوند که در قلمرو اقتصاد به توزیع و عرضه کار و خدمات مورد نیاز مردم میپردازند.
برخی ملاکهای جلب و نگهداری مشتری که در زیر چتر ملاکهای اقتصادی قرار میگیرند،به این شرح است: کیفیت کالا خریداران آگاه و هوشمند به عنوان یک ملاک اصلی،در پی انتخاب مراکز و سازمانهای اقتصادی هستند که عرضهکننده محصولات مطلوب و با کیفیت باشند.
از سوی دیگر، مشتریها علاقمندند که مراکز خرید، کالاها و خدمات مورد نیاز آنان را با شرایط سهل و آسان و به دور از پیچیدگی و هدر دادن وقت و انرژی عرضه کنند،اما، برخی مراکز خرید که برای رفاه مشتری اهمیت زیادی قائل نیستند،در شرایطی ناهماهنگ،با رفتار نامناسب کارکنان و مدیریت ضعیف و...
عدم آگاهی کافی مدیران برخی تعاونیها از مسائل و نکات برشمرده شده، موجب میگردد که اعضاء و ارباب رجوع، مواجه با کالاهای غیر ضرورو نامناسب شوند و ازاینرو،نسبت به تعاونی ذیربط بیتفاوت میشوند و ترجیح میدهند که کالاها و خدمات مورد نیاز را از مراکز دیگر تهیه و تأمین نمایند."