چکیده:
فعالیت های ورزشی برای عموم (به ویژه بانوان) لازم، مفید و ارزشمند است. همچنین رسانه ها از جایگاه ویژه ای در توسعه فرهنگ ورزش در جامعه برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه دیدگاه مسوولان ورزش با مسوولان رسانه های جمعی در خصوص پوشش رسانه ای ورزش بانوان است. جامعه آماری شامل مسوولان ورزش بانوان به تعداد 61 نفر و مسوولان رسانه های جمعی شامل 61 مسوول خبرگزاری، روزنامه ورزشی، شبکه های رادیویی و تلویزیونی است. در تحقیق حاضر از روش کل شمار استفاده شد و جمعیت آماری برابر با جمعیت کل جامعه است. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری داده ها استفاده شد. پرسشنامه شامل چهار مولفه قهرمانی، همگانی، حرفه ای و تربیتی و در مجموع شامل 24 سوال است. روایی صوری و محتوایی به این صورت تایید شد که 20 نفر از گروه مسوولان رسانه و 20 نفر از مسوولان ورزش پرسشنامه را مشاهده و هر سوال را به تفکیک تایید کردند. روایی سازه نیز از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی مورد تایید قرار گرفت. در بخش کیفی، راهکارهای افزایش پوشش رسانهای ورزش بانوان از دیدگاه پاسخ دهندگان شناسایی و اولویت بندی شد. نتایج نشان داد از نظر هر دو گروه سهم ورزش بانوان در پوشش اخبار تربیتی و حرفه ای در رسانه هاکم است اما مسوولان رسانه و ورزش در خصوص پوشش اخبار ورزش قهرمانی و همگانی در رسانه ها تفاوت دیدگاه دارند. مسوولان ورزش نسبت به مسوولان رسانه پوشش اخبار در این دو بخش را کمتر می دانند.
Sport activities are useful and valuable for all (especially
women). Also the media have a special effect on the
development of sports culture in society. The aim of this
study was to compare the views of the officials of the
mass media and the sports officials regarding media
coverage of women sports. The statistical population of
sports officials including Vice-Chairman of sports
federations and sports associations was 61 and the
number of media executives was 61 including officials
in charge of news in sports newspapers, radio stations
and television. In this study, the total number of
statistical population wasequal to the the number of
sample population. In the quantitative section, a
questionnaire was used to collect data. The questionnaire
includes four components; championship, public,
professional and educational sports with a total of 24
questions. 20 sport officials and 20 media officials
confirmed the face and content validity of each
questions. The validity of the questionnaire was
approved too. In the qualitative part, strategies to
increase media coverage of women's sport from the
perspective of respondents were identified and
prioritized witch showed that women sport media
coverage is less than expected.