چکیده:
برخی قضایای عام یا مطلق اخلاقی در منابع دین، علیرغم ظاهر کلی، ازحیث سور اجمال دارند؛ حتی در مواردی یقین داریم گزارهای کلی نیست؛ درحالیکه ظاهراً بهصورت مطلق یا کلی آمده است. این موضوع ما را به سایر گزارهها هم مشکوک میکند. در این پژوهش برای کشف سور حقیقی این گزارهها علاوهبر مراجعه به تفاسیر قرآن کریم و شروح روایی، از تحلیل عقلی و منطقی و کشف دلالتهای عرفی بهره گرفته و چند احتمال را کشف کردهایم: 1) جزئی دانستن این قضایا. این احتمال علاوهبراینکه خلاف ظاهر است، فقط مربوط به جایی است که سور قضیه ذکر نشده و قضیه مهمله باشد و در جاهایی که سور کلی صریح دارد، جاری نیست؛ 2) انصراف به فرد اکمل. این احتمال نیز منوط به پذیرش قاعدۀ انصراف است؛ 3) بیان اقتضا نه علیت تامه؛ یعنی در نگاه نخست، این گزارهها را از مقولۀ تکالیف بدانیم و کلیت آنها بهاقتضای طبعشان باشد، نه در همۀ موارد؛ 4) ابتلا به تخصیص پس از قبول ظهور عرفی این متون در عموم یا اطلاق؛ 5) حمل بر مراتب تشکیکی معنا. احتمالهای سوم، چهارم و پنجم را میتوان با یکدیگر جمع کرد.
Some of the universal and absolute ethical propositions in the religious sources, despite their universal appearance, have quantifiers with limited scopes. Even there are instances where we know it for certain that the proposition is not universal, but it is apparently absolute or universal. This issue makes us suspicious even about the universality and particularity of other propositions. In the present study, for finding out the real quantifier of these kinds of propositions, we consult the interpretations of Quran and Hadith commentaries, as well as using philosophical and logical analyses. The results show a few possibilities: (1) the propositions are particular, which is against the appearance of the propositions and can be only applied when the proposition has no quantifier, but when there is a quantifier, this possibility is not applicable; (2) relinquishment to the most perfect person, which is dependent on the acceptance of the “relinquishment rule”; (3) the propositions being the expressions of the requirement not the total cause, i.e. considering these propositions in the category of duties, and their universality being due to their nature, not for all cases; (4) particularity after the acceptance of the conventional appearance of these text in absolute or universal forms; (5) predicating on the polarized levels of meaning. The third, fourth and fifth possibilities can be merged. When we know that universal or absolute propositions in religious texts are not always universal and that they may have been restricted or particularized or predicated on different levels of meaning or they are only expressing the requirements and the requirements may have been vanished, our interpretations of religious ethical texts become more accurate and the claims for universality go away. The universal appearance may be due to rhetorical objectives and for recommendation and warning about a certain issue. Even in the cases that the universal quantifiers are explicitly present, we consider the possibility that there can be a rhetorical objective and the correspondent meaning is not intended. Taking the rhetorical intentions into attention may make us free form dogmatic interpretations and claims for universality.
خلاصه ماشینی:
راه کارهاي کشف سور حقيقي قضاياي اخلاقي در قرآن و حديث محمد عالم زاده نوري چکيده برخي قضاياي عام يا مطلق اخلاقي در منابع دين ، علي رغم ظاهر کلي ، ازحيث سـور اجمـال دارنـد؛ حتي در مواردي يقين داريم گزاره اي کلي نيست ؛ درحالي که ظاهرا به صـورت مطلـق يـا کلـي آمـده است .
اين احتمال نيز منوط به پذيرش قاعدٔە انصراف است ؛ ۳) بيان اقتضا نـه عليـت تامـه ؛ يعنـي در نگـاه نخست ، اين گزاره ها را از مقولۀ تکاليف بدانيم و کليت آن ها به اقتضاي طبعشـان باشـد، نـه در همـۀ موارد؛ ۴) ابتلا به تخصيص پس از قبول ظهور عرفي اين متون در عموم يا اطلاق ؛ ۵) حمل بر مراتب تشکيکي معنا.
اين رابطه ، رابطۀ علي و سببي است ؛ يعني آن دو چيـز يـا علـت و معلـول (سـبب و مسـبب ) هستند يا معلول هاي علت واحد و ميان علت و معلول (سبب و مسبب ) يا معلول هـاي علـت واحد (مسـبب هاي منسـوب بـه يـک سـبب )، در تحقـق خـارجي پيونـدي برقـرار اسـت ؛ به بيان ديگر در هريک از گزاره هاي بالا دو متغير وجود دارد: متغير مستقل (اثرگذار) و متغيـر وابسته (تابع و اثرپذير).
دربارٔە اين سخنان نيز پرسش بالا جاري است : آيا ايـن سـخنان کليت دارند؟ آيا همواره اسراف موجب فقر است ؟ آيا همواره نماز شب موجب روسـفيدي، خوشبويي و افزايش روزي است ؟ راه حل براي حل اين مسئله چند احتمال وجود دارد: يکم : جزئي دانستن قضيه اولين احتمال در حل اين مسئله اين است کـه ايـن گزاره هـا مهمله انـد و درواقـع کليـت ندارند، هرچند در ظاهر عرفي خود کلي به نظر ميرسند.