چکیده:
هدف: در تحقیق حاضر درک دو نوع بند موصولی فاعل- فاعل و
فاعل- مفعول، در کودکان کاشت حلزون شده و شنوا مقایسه شد و سه
نوع خطا بررسی گردید. در نهایت درک این دو نوع بندهای موصولی
نسبت به هم مورد مقایسه قرار گرفت
روش: به منظور سنجش درک
بندهای موصولی، آزمون تصویری شامل چهار گزینه طراحی شد. یکی
از تصویرها جواب درست بود و سه تصویر دیگر انحرافی بودند که به
سه نوع خطا شامل خطا در بند پایه، خطا در بند موصولی و خطا در
هر دوبند طبقه بندی شدند. برای تحلیل یافته های حاضر از آزمون
من ویتنی استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که بین
کودکان کاشت حلزون شده و شنوا در درک هر دو نوع بند موصولی
تفاوت معنی داری وجود داشت
(p= 0/006). همچنین کودکان
کاشت حلزون در درک بندهای موصولی فاعل- مفعول با مشکل
بیشتری روبه رو بودند و درصد سه نوع خطا در آنها افزایش یافت.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کودکان کاشت حلزون تنها قسمتی از
این بندها را متوجه نشده بودند. در بندهای موصولی فاعل- فاعل،
بیشترین درصد خطا مربوط به خطا در بند پایه بود که نشان داد
کودکان کاشت حلزون ارتباط بین فاعل و فعل را در بند پایه متوجه
نشده بودند. آنها ارتباط بین فاعل و فعل را در بند موصولی درست
تشخیص داده بودند. اما درصد انواع خطاها در بندهای موصولی فاعل-
مفعول افزایش یافت و درک این نوع بندهای موصولی برای کودکان
کاشت حلزون دشوارتر بود.
subject-subject (S-S) and subject-object (S-O)
relative clauses was compared between children
with cochlear implants (CI) and normally-hearing
(NH) ones, and three types of errors were analyzed
in order to improve the comprehension of these
relative clauses. Finally, the comprehension of
these clauses was compared. Method: In order to
evaluate the comprehension of S-S and S-O relative
clauses, a picture-matching test with four
alternatives was designed. One of the alternatives
was the correct response and the other three were
main clause error (MCE), relative clause rrror
(RCE), and double clause error (DCE). Data were
analyzed using Mann-Whitney U test in SPSS 22.
Result: Results demonstrated significant
differences between CI and NH groups in the
comprehension of both types of relative clauses
(p=0.006). Moreover, children with CI encountered
more difficulties in the comprehension of S-O
relative clauses, and the percentage of all three
types of errors increased in them. Conclusion:
Chidren with CI fail to comprehend only one part
of relative clauses. Furthermore, in S-S relative
clauses, the most common error is related to MCE,
indicating that these children cannot comprehend
the relationship between subjects and verbs in main
clauses. The percentage of all errors in S-O relative
clauses is increased in this group and the
comprehension of this type of relative clause is
more difficult for them. The noted problems may be
eliminated with further and earlier training for
children with CI.