چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر قصه گویی تصویری بر کاهش رفتارهای برون نمود و درون نمود کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای انجام گرفت. روش : این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل به همراه پیگیری) انجام گرفت. در این پژوهش جامعه آماری شامل کودکان مقطع ابتدایی با اختلال نافرمانی مقابله ای شهر تهران بوده است. جهت اجرای پژوهش تعداد 22 کودک مقطع ابتدایی مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی که با اختلال نافرمانی مقابله ای تشخیص داده شده بودند به صورت نمونه گیری هدفمند در پژوهش مشارکت کردند. سپس جهت ارزیابی پیش آزمون و قبل از اجرای مداخله، والدین چک لیست رفتاری کودکان را تکمیل کردند. در مرحله بعد برای گروه آزمایشی 13 جلسه مداخله قصه گویی تصویری اجرا گردید و گروه کنترل نیز تحت شرایط انتظار قرار گرفت. در انتهای مداخله نیز پرسش نامه مذکور در مراحل پس آزمون و پیگیری توسط والدین تکمیل شد. داده های حاصل از ارزیابی پرسش نامه از طریق آزمون های آماری کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که روش قصه گویی تصویری در کاهش رفتارهای برون نمود به صورت معنادار در مراحل پس آزمون و پیگیری موثر بوده است؛ ولی در کاهش رفتارهای درون نمود صرفا در مرحله پس آزمون موثر بوده و در مرحله پیگیری تغییر معناداری ایجاد نشده است. نتیجه گیری: قصه گویی تصویری می تواند به عنوان روشی مداخله ای برای کاهش رفتارهای برون نمود کودکان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در صورت اجرای مستمر این روش امکان کاهش رفتارهای درون نمود نیز وجود دارد.
Objective: The aim of this research was to examine the effect of visual storytelling on externalizing and internalizing behaviors in children with oppositional defiant disorder. Method: This study was quasi-experimental (controlled pretest-posttest with follow-up). The statistical population included primary-school children in Tehran with oppositional defiant disorder. Using purposive sampling, we selected 22 primary-school children diagnosed with oppositional defiant disorder visiting a learning and therapeutic center. Before the intervention, their parents completed the Child Behavior Checklist as a pre-test. In the next step, 13 visual storytelling sessions were held for the experimental group. At the end of the intervention, the parents completed the noted checklist for pre-test and follow-up. Results were analyzed using univariate and multivariate covariance analyses. Results: The results showed that visual storytelling significantly reduced externalizing behaviors on the post-test and follow-up. However, it significantly reduced internalizing behaviors only on the post-test, with no significant change in the follow-up. Conclusion: Visual storytelling can be used as an intervention method to decrease externalizing behaviors in children. Internalizing behaviors can also be reduced in case of an ongoing implementation of this method.