چکیده:
در این مقاله تأثیر رشد اقتصادی و تحریم اقتصادی بر چسبندگی هزینه روی 117 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1374 تا 1393 بررسی شده است. برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چندگانه و برای مقایسۀ ضرایب در دوران تحریم عادی و شدید، از آزمون پترونوستر استفاده شده است. با تفکیک دورۀ 20 سالۀ پژوهش به سه دورۀ رشد و رکود، تحریم شدید اقتصادی و تحریم کم، چسبندگی هزینه در این دورهها و نیز در سه سطح هزینههای عمومی و اداری، بهای تمامشدۀ کالای فروشرفته و هزینههای عملیاتی بررسی شدند. بر اساس نتایج، هزینهها بهصورت غیرمتقارن نسبت به تغییرات فروش یکسان، واکنش نشان میدهند. همچنین رونق اقتصادی بر چسبندگی هزینهها تأثیر مثبت دارد، به بیان دیگر در دوران رونق اقتصادی چسبندگی هزینه افزایش مییابد؛ اما رکود اقتصادی بر چسبندگی هزینهها تأثیر منفی دارد، به این معنا که در دوران رکود اقتصادی چسبندگی هزینه وجود ندارد. تحریمهای شدید اقتصادی بر چسبندگی هزینه تأثیر منفی دارد، اما تفاوت چسبندگی هزینهها در دوران تحریم عادی و شدید تنها در مورد هزینههای عملیاتی معنادار است و در مورد چسبندگی بهای تمام شدۀ کالای فروشرفته و هزینههای عمومی و اداری با وجود تأثیر منفی تحریم بر چسبندگی، این تفاوت از نظر آماری معنادار نیست.
خلاصه ماشینی:
نتایج آنها نشان داد رفتار هزینه های عمومی و اداری و بهای تمام شدة کالای فروش رفته چسبنده است ، اما این دوران رونق و رکود بر چسبندگی هزینه تأثیر ندارد.
در حالت کلـی ، بـر اساس نتایج به دست آمده ، رابطة β١ > β٢ + β١ برقرار است ، به این معنـا کـه در شـرکت هـای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، چسبندگی هزینه های فروش ، عمومی و اداری و هزینة بهای کالای فروش رفته و هزینة عملیاتی وجود دارد و با توجـه بـه آمـارة t ضـرایب β٢ و β١ در مدل معنادار هستند.
در حالت کلی ، بر اساس نتایج به دست آمده ، رابطة β١ > β٢ + β١ برقرار است ، به این معنا که در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چسبندگی هزینه هـای فـروش ، عمومی و اداری و هزینة بهای کالای فروش رفته و هزینة عملیاتی وجود دارد و با توجه به آمـارة t، ضرایب β٢ و β١ در مدل معنادار هستند.
بر اساس نتایج ، در حالـت کلـی مقادیر β١ و β٢ در دوران تحریم اقتصادی عادی به ترتیب ٠/٧٩١١٢٤ و ٠/١٦٩٦٩٥- و در دوران تحریم اقتصادی شدید به ترتیب ٠/٨٢٦٥٦١ و ٠/١٠٩٥٢٤- به دست آمده که نشان می دهد در هر دو دوره رابطة β١ >β٢ +β١ برقرار است ؛ به این معنا که در شرکت های پذیرفتـه شـده در بـورس اوراق بهادار تهران ، چسبندگی بهای تمام شده کالای فروش رفته وجود دارد و با توجه به آمـارة t، ضرایب β٢ و β١ در مدل معنادار هستند.
Journal of Accounting & Economics, 55(1), 111-127.