چکیده:
نشانه شناسی اجتماعی، رویکردی کاربردی در بررسی متون است که دغدغه اصلی آن، درک نشانه های اجتماعی و رفتارهای معنادار است. با توجه به اهمیت به کارگیری نظریات علمی در فهم بهتر متون، سازه های گفتمانی هلیدی (اندیشگانی، میان فردی و متنی) را ابزاری برای بررسی یکی از داستان های کوتاه کنفانی با عنوان «القمیص المسروق» قرار دادیم که از حیث شمول دو قطب مثبت و منفی، جدال بین خدمت به وطن و خیانت و گذر قهرمان داستان از تردید به یقین برجسته می نماید. بر این اساس، در حوزه اندیشگانی، چگونگی بازتاب واقعیت در داستان مذکور، در حوزه میان فردی، نحوه تعامل شخصیت ها و در سطح متنی شیوه سازماندهی و انسجام دو حوزه پیشین، با روش توصیفی-تحلیلی بررسی شد تا به این سوال پاسخ داده شود که گزینش های زبانی در حوزه های مذکور به عنوان سازه های معناساز، چگونه در گفتمان شناسی داستان مذکور و کشف لایه های زیرین معنا عمل می کند؟ نتایج حاصل از بررسی جمله واره های این داستان نشان می دهد که در سطح اندیشگانی، چارچوب کنشگرانه متن در آغاز داستان با حضور پررنگ گفتمان «دیگری» همراه است که انسان فلسطینی را به حاشیه رانده و درگیر احساساتی ساخته است که وی را به سمت خیانت سوق می دهد، اما فهم حقیقت در پایان داستان از او کنشگری فعال می سازد که انتقام جویی از دشمن را در خود تقویت می کند. در سطح بینافردی، تعامل شخصیت های داستانی، روند گذر قهرمان داستان از تردید به یقین، در مواجه با خیانت را به نمایش می گذارد. و اما در سطح متن، «ارجاع»، «حروف افزایشی» و «تکرار» به ترتیب در سطوح دستوری، پیوندی و واژگانی، بیشترین کارکرد را تداوم معنایی و انسجام بخشی متن به خود اختصاص داده اند.
IntroductionThe interconnection of language and the social organization have been considered by linguists and socialists so much that the common issues of the role-based linguists and the social linguists، the sociology of language، the discourse analysis، and the language issues have been concerned with the social behavior not separated from the social structure. Halliday، the pioneer of organized grammar firstly introduced the social semiotics، he found language as the social sign in which meaning was encoded by social facts.
The Social SemioticsSemiotics is the general study of signs in the commonest concept. "Being social is equal to culture، hence the social semiotics is the study of society or culture like the organization of meanings that bilaterally communicate with language; the social culture produces language which enters the worldwide of signs and the ideological organization of society to reproduce the social culture and organization" (Ahmad، 2001، p. 51). In this respect، Halliday set up "the principles of language theory as the social signs. The main elements of social semiotics are the social-cultural texture، signs، text، setting، the pragmatic kind of lingual organization and the discourse foundations" (Halliday، 1978: 111).
The Analytical Processing of the IssueActions، thoughts and receptions make up a major part of our everyday experiences in life; an important role of the language is to classify these dispersed experiences as linguistic symbols. Halliday، in the systematic role-play order، portrays this role as representing or thinking. (Fowler، 2012: 63-64). Regarding the meta-role، "the main point is the collection of lingual choices of the author and a writing that can be expressed in another way. Such interpretation lets the researcher recognize the suitable and unsuitable، the lingual choices" (Ahmad، 1989: 89). In this research، we emphasize the narrator's choices and his emphasis on the temporary organization of language by using the verb process. There are three changeable components: the main process that associates with the verb group dividing into three main processes and three subdivisions. Every process depicts the kinds of verbs. Therefore، the objective process includes all of the verbs that depict an event. The subjective process bears human's perceptions and the connective process contains the specific، changeable branches. However، the subdivided processes are recognized more clearly than the three main processes، because they connect to the three regions of behavior، speech، and an absolute existence.
a) The Social DistanceThe social distance deals with the sharing control. "If one cause controls the other more in the bilateral relations، such relations are called cohesive، but if they are at the same level such as friendship and enmity، it is called non-cohesive. Hence، their past relations are important، they manifest the social structure that is effective in the communicative styles" (Halliday، 2014، p. 141). Accordingly، the study of the dominative discourse of characters in the story approves the bilateral (cohesive and non-cohesive) relations in the aforementioned story.
b) CohesionHalliday has found "cohesion as the conceptual meaning that depicts the meaningful relations in the text" (Balhoot، 2011، p. 211). He claims that "a being text or everything that makes a text means the presence of grammatical (reference، replacement، deletion) tools، the (contrary، repetitive and synonym) words، and the connectives (additional، causative، superlative، time) that are the network of meaningful relations between sentences، clauses، and discourse"( Aghagol Zadeh، 2013، p. 160).
c) ReferenceReferral is an element that can be interpreted by referring to another element and its meaning is determined by the discovery of its reference. From Heledia's point of view، "pronouns، references، dashes، and alphabets are the most important reference elements that are divided into two types of intranets and outsourced text". (ibid، 122). "The external reference is based upon the external texture، it means that the author doesn't find any reader reference in the text، and he requires the information outside the text". (Sadieh، 2014: 3). In this story، the external reference is only exerted in one case which is discussed in the body of the essay in details.
ConclusionThis study presents the text of the story entitled Al Ghamis based on the discourse analysis. Here، we take into consideration: transferring the objective concepts، the analysis of discourse principles in the inter-individual and textual levels mong the elements of cohesion، the element of repetition، the references of the pronouns and incremental letters، play the most role in the coherence and semantic continuity of the various clauses.
خلاصه ماشینی:
» استفادٔە از وجه خبری نشان از قطعیت کلام نـزد راوی دانـای کـل دارد و ازآنجاکـه رونـد داستان و هر آنچه که اتفاق افتاده ، بخشی از تجربۀ حقیقی هزاران فلسطینی آواره است ، کارکرد «لن »، تأکید بر واژٔە «هرگز» و قطعی بودن گزاره هایی که به زبان میآورند، طبیعی مینمایـد؛ بـه تعبیر نورمن فرکلاف «عمومیت صورت های وجهی مطلق ، از وجود دیدگاهی شفاف نسبت بـه جهان حکایت میکند» (فرکلاف ، ١٣٧٩ش : ١٩٨) وجه پرسشی، شیؤە ارتباطی دیگری بین شخصیت های داسـتانی اسـت کـه گـاه در معنـای حقیقی به قصد گرفتن اطلاعات از مخاطب پرسیده میشود: هل تریدنی ان اسرق لأجل مشاکل عبـدالرحمن ؟ (کنفـانی، ١٩٨٢م : ١٤)/ منـذ متـی و انـت تتعامل مع هذا الحارس و ذلک الموظف ؟(همان : ١٨) «از من میخواهی که به خاطر مشکلات عبـدالرحمن دزدی کـنم ؟ / از چـه زمـانی بـا ایـن نگهبان و آن کارمند کار میکنی؟» به کارگیری متناوب وجه پرسشی در بـین جمـلات خبـری، مهـارت نویسـنده در انتخـاب وجوه بین شخصی را به نمایش میگذارد که مانع زمامداری مطلق راوی، رکود و ایسـتایی مـتن میشود و خواننده را از خوانش یکنواخت متن و گزارش صرف واقعیت ها میرهاند، بااین حال ارزش هنری این وجه در کلام زمانی بیشتر میشود که با وجه التزامی به کار رود و هدفی غیـر از گرفتن اطلاعات را در خود جای داده باشد.