چکیده:
هر در ﻫﺮ ﻋﺼﺮی ﺷﯿﻮه ﻫﺎ و روش ﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺖ و آﻣﻮزش ﺗﺎﺣﺪی دستخوش تغییر می شوندکه ﻣﯽ ﺗﻮان ﻋلت اصلی آن را شرایط زﻣﺎﻧﯽ و ﻣﮑﺎﻧﯽ و اﻟﺒﺘﻪ در دﻧﯿﺎی ﺟﺪﯾﺪ، ﻇﻬﻮر و ﮔﺴﺘﺮش رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ داﻧﺴﺖ. بی تردید امروزه، یکی از موثرترین عوامل تربیت در هر جامعه ای، رسانه ها می باشند. آن ها با وسعت دامنه خود، حکم دانشگاه عمومی را دارندکه با همه اقشار جامعه سروکار دارند. در ﻋﺼﺮ ﺟﺪﯾﺪ ﮐﻪ ﻋﺼﺮ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﺎت و اﻃﻼﻋﺎت و ﻧﯿﺰ ﻋﺼﺮ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺑﺎ درﻧﻮردﯾﺪن ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻫﺎی ﻣﮑﺎﻧﯽ و زﻣﺎﻧﯽ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺸﺮ به وﯾﮋه ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ را دﮔﺮﮔﻮن ﺳﺎﺧﺘﻪ و ﻣﻌﻨﺎ و ﻣﻔﻬﻮم تازه ای ﺑﻪ آن ﺑﺨﺸﯿﺪه اﺳﺖ. هدف مقاله حاضر ، بررسی واستقصای ناقصی از عواملی هم چون؛ تعریف رسانه، تعلیم، تربیت، انواع رسانه های آموزشی و اهمیت تربیتی رسانه ها، تاثیررسانه ها بر تربیت و رشد کودکان و نوجوانان بوده است. روش تحقیق به صورت مروری و کتابخانه ای و مبتنی بر بررسی سیاهه ای از متون مرتبط پیرامون موضوع بوده است. ﻧﮕﺎرﻧﺪه در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺳﻌﯽ ﮐﺮده ﺿﻤﻦ ﻧﺸﺎن دادن نقش رسانه ها در تربیت دینی، آسیب شناسی رسانه ها در تربیت دینی و آثار اجتماعی و فرهنگی آنها را نیز مورد کنکاش قرار دهد. بدین منظور در پایان این مقاله نیزچند نمونه از راهکارها و پیشنهاداتی جهت بیرون رفت از آسیب های موجود ارائه می گردد.
خلاصه ماشینی:
هدف مقاله حاضر، بررسی واستقصای ناقصی از عواملی هم چون؛ تعریف رسانه، تعلیم، تربیت، انواع رسانه های آموزشی و اهمیت تربیتی رسانه ها، تاثیررسانه ها بر تربیت و رشد کودکان و نوجوانان بوده است.
امروزه رسانههای جمعی هم ابزاری برای سرگرمی و تفریح مردم شده اند، و هم وسیله ای برای تعلیم و تربیت، فکر و اندیشه و سبب تحول جامعه میباشندکه از این جهت بسیار حائز اهمیتاند به همین دلیل میتوانند نقش بسزایی در تعلیم و تربیت نسل حاضر ایفا کنند.
امروزه این رسانه های مهم در عرصه تربیت و آموزش علمی کودکان و نوجوانان نقش بسیار مهمی ایفا کرده و می کند و دامنه رسانه ها به همین تعداد محدود نشد و در طول نیم قرن رسانه هایی همچون کامپیوتر، اینترنت و اخیرا ماهواره نیز که بسیار پیشرفته است، به آن اضافه شد.
نقش و گستره رادیو و تلویزیون در تربیت دینی امروزه رادیو وتلویزیون همانند مدرسه ای بزرگ بر تمامی ابعاد و زندگی انسان حتی در اوقات فراغت تأثیر می گذارد و از آنجا که نسبت به سایر مراکز آموزشی از قبیل مدرسه و دانشگاه، از حیث زمانی و مکانی گستردگی بیشتری را داراست، اهمیت زیادی در ابعاد تربیتی کودکان و نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان پیدا میکند.
امروزه رسانهها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی است.