چکیده:
هدف پژوهش حاضر رواسازی ابزاری برای اندازه گیری هزینه تکلیف در دانش آموزان متوسطه دوم بود.
روش:شرکت کنندگان 363 نفر از دانش آموزان متوسطه دوم، پایه های دوم و سوم نظری بودند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. همه آنها مقیاس هزینه تکلیف فلاک و دیگران، پرسشنامه های ارزش تکلیف پنتریچ، انگیزه تحصیلی والراند و ارزش تکلیف سمنان را تکمیل کردند. داده ها با تحلیل عاملی تاییدی تحلیل شد.
یافته ها:یافته ها نشان داد که یک ساختار چهار عاملی(هزینه تلاش درونی، هزینه از دست دادن فرصت های رقیب، هزینه هیجانی و هزینه تلاش بیرونی) با سازه هزینه تکلیف برازنده هستند.آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 97/. و برای خرده مقیاس هزینه تلاش درونی 87/. ، هزینه از دست دادن فرصت های رقیب 90/.، هزینه هیجانی 91/. و هزینه تلاش بیرونی 93/. به دست آمد.تحلیل همبستگی نشان داد که بین نمره خرده مقیاس های هزینه های تکلیف و ارزش تکلیف رابطه معنادار در دامنه 39/.- تا 48/.- وجود دارد. نمرات ارزش کسب ،ارزش علاقه درونی و ارزش علاقه بیرونی با مولفه های هزینه تکلیف رابطه معنادار دردامنه 35/.- تا 56/.- داشتند. خرده مقیاس های هزینه تکلیف و بی انگیزگی رابطه معنادار در دامنه بین 22/. تا 29/. نشان دادند.
نتیجه: نسخه فارسی مقیاس هزینه تکلیف در جامعه دانش آموزان از ویژگی های روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های مرتبط با انگیزه استفاده کرد.
Background: Task cost and its dimensions in the theory of expectance-value are important antecedents to achievement behaviors. The present study aims to validate an instrument to measure the task cost in high school students.
Method: The participants were 363 high school students (172 Male، 191 Female) in second and third grades who were selected through random multistage sampling and completed task cost scale of Fluke et al، Pintrich's questionnaire of task value، Vallerand's Questionnaire of academic motivation، and Semnan's questionnaire of task value. Data were analyzed by confirmatory factor analysis.
Results: The results show that a four-factor structure (the inside effort cost، the loss of valued alternatives cost، emotional cost، and outside effort cost) fits the structure of cost task. Cronbach's alpha for the total scale was 0.97 and for the subscales of the inside effort cost 0.87، the loss of valued alternatives cost 0.90، emotional cost 0.91، and outside effort cost 0.93. Correlation analysis shows that there is a significant relationship between the scores of subscales of task costs and task value in the range of -0.39 to -0.48. The scores of achievement value، value of internal interest، and value of external interest have a significant relationship with components of task cost in the range of -0.35 to -0.56. Furthermore، the subscales of task cost and reluctance have a significant relationship in the range of 0.22 to 0.29.
Conclusion: The Persian version of the task cost scale has acceptable psychometric characteristics for the students and can be used as a valid instrument in psychological researches
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده نشان داد نسخه فارسی مقیاس هزینه تکلیف در جامعه دانش آموزان از ویژگیهای روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روان شناسی استفاده کرد.
این مقیاس توسط فلاک و همکاران (٢٠١٥) ساخته شده است و دارای ٢٤ آیتم است که چهار خرده مقیاس هزینه تلاش درونی (٦ گویه )، هزینه تلاش بیرونی (٥ گویه )، هزینه از دست دادن گزینه های جایگزین (٨ گویه ) و هزینه هیجانی (٥ گویه ) را اندازه گیری میکند.
فریدونی (١٣٩٢) به منظور سنجش ضریب اعتبار خرده مقیاس ارزش تکلیف از روش آلفای کرونباخ و تصنیف (اسپیرمن _ براون ) استفاده کرد که این ضرایب به ترتیب ٠/٨٤ و ٠/٨٣ به دست آمده است .
Vallerand, Blais, Briere, Pelletier 5.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر باهدف تعیین ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه هزینه تکلیف فلاک و همکاران (٢٠١٥) انجام شد تحلیل عاملی تأییدی بر روی گویه ها و خرده مقیاس های این پرسشنامه انجام شد و روایی همگرا و واگرای پرسشنامه با اجرای هم زمان آن با پرسشنامه های ارزش تکلیف پنتریچ ، انتظار ارزش ویگفیلد-اکلز (شامل خرده مقیاس های ارزش کسب ارزش علاقه درونی و ارزش علاقه بیرونی) و انگیزه پیشرفت والراند (با خرده مقیاس های انگیزه درونی، انگیزه بیرونی و بیانگیزگی) بررسی شد.
این شواهد نشان میدهد که بین خرده مقیاس های هزینه تکلیف با ارزش تکلیف پنتریچ رابطه معکوس و معنیدار وجود دارد.