چکیده:
وجود عیب در زوجین میتواند از اسباب ایجاد خیار فسخ نکاح باشد، ولی تاکنون کمتر مطالعهای به صورت مستقل بر این مساله توجه نموده که در صورت درمان عیوب، حق فسخ همچنان باقی خواهد ماند یا نخواهد ماند. از همین رو با استفاده از روش تحلیلی توصیفی مبادرت به انجام پژوهشی نمودیم که در طی آن به این نتیجه دست یافتیم که به نظر میرسد درمان عیوب، نمیتواند حق بر خیار فسخ را از بین ببرد؛ علت اصلی این ادعا آن است که خیار انحلال نکاح نوعی حق محسوب میشودکه لاجرم آثار آن را نیز در پی خواهد داشت، لذا برای زدودن آن نیازمند نص مشخص میباشیم، حال آنکه نصی در این حوزه وجود ندارد و با توجه به اینکه ضرر حتی بعد از درمان نیز بنا به عللی مانند عرف حاکم اجتماعی به طور کلی از بین نمیرود، نمیتوان به قاعده نفی ضرر نیز در این مورد استناد کرد. همچنین در بحث رضایت به درمان عیب، رضایت به اصل درمان مطرح میشود، نه سقوط خیار توام با رضایت به درمان، که بین این دو مهم تفاوت آشکاری وجود دارد. استناد به دریافت ملاکات احکام و لزوم تغییر احکام به موجب مرور زمان نیز قوت لازم برای اسقاط حق خیار فسخ را دارا نمیباشد، زیرا بنبست تعبدی در باب نکاح مانع از ورود احکام ثانویه میگردد. همچنین بایستی در نظر گرفت که تخصیصیبودن عیوب بر اصل مساله نکاح به معنای نهی از ضد عام )فسخ( نیست، تا موجبات اسقاط خیار را فراهم آورد، النهایه آنکه به نظر میرسد حتی در صورت درمان عیوب نتوان بر سقوط خیار فسخ نکاح رای داد.
The disadvantage of couples can lead to the termination of marriage cucumis (Xiyâr) but so far, less study
has been considered independently of this issue which, in the case of treatment of defects, the right to
terminate will either remain or will not remain. Therefore, we conducted research using the analyticaldescriptive
method through which we came to the conclusion which seems treatment of defects can not
eliminate the right to Xiyâr; the main reason for this is the claim that Xiyâr dissolve marriage is a right
which will inevitably result in its effects, so, to clear it, we need a clear note while there is no message in this
area, and given the harm even after treatment it will not, in general, be eradicated due to a cause like the rule
of the social ruler you can not rule out the damage also cited in this regard; also, in the discussion of
satisfaction with the treatment of defect, satisfaction with the principle of healing is raised, not falling Xiyâr
with satisfaction to cure, there is a clear difference between the two; citation for the provisions of the
sentences and the need to change the rules by time lapse as well the power to renounce cucumber is not
terminated. Because the deadlock on marriage prevents the entry of secondary sentences; it should also be
considered that the appropriation of imperfections on the principle of marriage it does not mean the
prohibition of anti-sanction (termination) to make cucumbers free, it looks like it looks even in case of
treatment of defects, the cucumber can not be canceled by the termination of the marriage.