چکیده:
زمینه: سازمانها در پی روشهای جدیدی برای بقا در عرصه کسب و کار و رقابت اثربخش می باشند.یکی از روشهای دستیابی به بقا و رقابت اثربخش، کشف و توسعه دانش است که برای سازمانها از کارایی بسیار بالایی برخوردار می باشد و این مهمنیازمند رهبران تحول آفرین است.
هدف: تعیین رابطه بین رهبری تحولآفرین و مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری
روش:روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کارکنان سازمان مذکور به تعداد 350 نفر تشکیل دادهاند. 185 نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه با استناد به مولفههای علمی و متون معتبر و اخذ نظر استاد راهنما و صاحب نظران به صورت محتوایی تایید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای کل پرسشنامه 87/ 0، پرسشنامه رهبری تحول آفرین 85/ 0 و پرسشنامه مدیریت دانش 82/ 0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو آزمون کولموگروف-اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
یافته ها: بیانگر رابطه بین ابعاد رهبری تحولآفرین، نفوذآرمانی ضریب (301/ 0)، انگیزش الهامبخش (441/ 0)، ترغیبذهنی (525/ 0) و ملاحظات فردی (461/ 0) با مدیریت دانش می باشد.
نتیجه گیری: لازمه ایجـاد تحـول در نظـام اداری برخورداری از رهبران تحول آفرین است.که با تسهیم دانش در سازمان و به حافظه سپردن دانش افراد در حافظه سازمانی میتواند کارکنانی دانشی بار آورد که پاسخگوی نیاز مراجعین خود باشد.
In the present circumstances that surrounded the turbulent environment and competitive organizations need to manage their environment through transformational leadership. Transformational leadership through vision and create alignment within the organization can manage change. This study aimed to investigate the relationship between transformational leadership and knowledge management in social security organizations were Chaharmahal and Bakhtiari Province. The research method is descriptive, the population of the research staff to 350 people had formed.185 employees were selected as sample by the opinion of advisors and experts for the content were confirmed. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient, respectively; total 0/87 questionnaires, surveys and questionnaires transformational leadership vary from 0/85 of knowledge management. 0/82 respectively. To analyze the data from the Kolmogorov-Smirnov test and Pearson's correlation coefficient was used. The results showed the relationship between transformational leadership, idealized influence factor (0.301), inspirational motivation (0.441), intellectual stimulation (0.525), and personal issues (0.461), is the knowledge management.