چکیده:
لوث در لغت به معنای قوت است و در اصطلاح فقهی، همراه بودن ادعای مدعی با قرینه های است که ادعای وی را تقویت می کند. فقه های شیعه و سنی لوث در قتل را معتبر می دانند اما در مورد لوث در جراحت اعضاء اختلاف نظر وجود دارد لوث به معنای اماره ی ظن آو است یعنی اماره ی که موجب ظن قاضی به صدق گفتار مدعی می شود که طبق ماده ی ٣١١ قانونگذار ایران ١٣٩٢ آن را چنین تعریف کرده است . لوث عبارت است از وجود قراین و اماراتی که موجب ظن قاضی به ارتکاب جنایات یا نحوه ی ارتکاب از جانب متهم می شود. مصادیق لوث جنبه ی حصری ندارد بلکه تمثیلی است مانند دعوای که یه شاهد دارد.
خلاصه ماشینی:
فقه های شیعه و سنی لوث در قتل را معتبر می دانند اما در مورد لوث در جراحت اعضاء اختلاف نظر وجود دارد لوث به معنای اماره ی ظن آو است یعنی اماره ی که موجب ظن قاضی به صدق گفتار مدعی می شود که طبق ماده ی 311 قانونگذار ایران1392 آن را چنین تعریف کرده است.
مراد از منصوص این است که قاعده مذکور مستند به روایت است و در زمره قواعد اصطیادی محسوب نمیشود در مورد عمل به قاعده مذکور بین فقها تفاوت نظر وجود دارد؛ فقهای شیعه، بر اعتبار لوث در قتل نفس و اعضاء و جوارح ظاهراً اجماع دارند و عقیده دارند که لوث هم رفع اتهام و هم اثبات جنایت میکند یعنی لوثای که اولیای مقتول اقامه میکنند اثبات جنایت برای متهم و لوثای که متهم اقامه میکند از او رفع اتهام مینماید؛ اما علمای عامه اتفاق نظر دارند که لوث فقط در قتل نفس معتبر است و از جمله، ابوحنیفه معتقد است که لوث، اثبات جنایت نمیکند و کاربرد حقوقی آن تنها رفع اتهام است ولی مالکی و شافعی و احمدبنحنبل معتقدند که لوث هم اثبات جنایت میکند و هم نفی اتهام آنچه که مخالفان لوث به آن نظر دارند اصل تشریع لوث نیست بلکه نامعقول بودن صدور حکم قصاص باستناد سوگند پنجاه نفر است که از مستندات وارده استنتاج مذکور بعید نیست، خصوصاً اینکه حکم مذکور جزء احکام امضایی است و در زمان جاهلیت نخستین کسی که با لوث به داوری نشست ولیدبنمغیره بوده و بعداً این روش تقریر و تثبیت شد.
م. ا 1370 بيان مي داشت: هر گاه بر اثر قرائن و اماراتي و يا از هر طريق ديگري از قبيل شهادت يك شاهد يا حضور شخصي همراه با آثار جرم در محل قتل يا وجود مقتول در محل تردد يا اقامت اشخاص معين و يا شهادت طفل مييز مورد اعتماد و يا امثال آن حاكم به ارتكاب قتل از جانب متهم ظن پيدا كند مورد از موارد لوث محسوب ميشود.