چکیده:
تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی زنجیره تامین تابآور شرکت ایرانخودرو میپردازد. هدف این تحقیق تعیین راهبردهایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایرانخودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوبتر از آن بازیابی شود. این تحقیق درصدد است تا راهبردهای تابآوری در زنجیره تامین ایرانخودرو را تعیین نموده و میزان تابآور بودن زنجیره تامین ایرانخودرو را به صورت کمی نشان دهد. در این تحقیق کلیه حالات شکست از طریق ادبیات تحقیق و نظرات خبرگان شناسایی شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران واحدهای لجستیک و برنامهریزی شرکت ساپکو بوده است. در این تحقیق از تکنیک «تحلیل حالات شکست و اثرات آن» برای تعیین راهبردهای تابآوری زنجیره تامین قبل از بروز شکست و تکنیک جدید «تحلیل شکست پس از وقوع» برای تعیین راهبردهای تابآوری بعد از وقوع شکست استفاده شده است. بعلاوه عدد تابآوری زنجیره تامین نیز محاسبه شده است. خبرگان از طریق تکنیکهای فوق تعداد 15 راهبرد جهت تابآور ساختن زنجیره تامین نسبت به شکست تعیین کردند. میزان تابآوری زنجیره تامین ایرانخودرو در زمان قبل از وقوع شکست 14/ 0 و پس از وقوع شکست 27/ 0 محاسبه شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف این تحقیق تعیین راهبردهایی است که بتواند از وقوع توقفات در خطوط تولید ایرانخودرو جلوگیری کرده و یا در صورت توقف، با کمترین زمان ممکن به حالت قبل از شکست یا مطلوبتر از آن بازیابی شود.
در این تحقیـق از تکنیـک »تحلیـل حـالات شکسـت و اثـرات آن« بـرای تعیـین راهبردهای تابآوری زنجیره تأمین قبل از بروز شکست و تکنیک جدید »تحلیل شکست پس از وقوع« برای تعیین راهبردهای تابآوری بعد از وقوع شکست استفاده شده است.
بعلاوه عدد تابآوری زنجیره تأمین ایرانخـودرو کـه مبـین میـزان تابآور بودن آن در مواجهه با آشفتگی های محیطی می باشد نیز در ایـن تحقیـق بـه عنـوان یـک رویکرد جدید محاسبه و تجزیه و تحلیل شده است.
در این تحقیق با استفاده از دادههای کتابخانهای و نظرات خبرگان، حالات شکست مـوثر بـر ریسک توقف خطوط تولید ایرانخـودرو شناسـایی شـده سـپس مهمتـرین ایـن عوامـل مطـابق بـا متدولوژی FMEA انتخاب و راهبردهای تابآوری زنجیره تأمین در پیشگیری از شکسـت تعیـین شدند.
پس از بررسی ایـن حـالات شکسـت تـیم FMEA بـه صـورت متمرکز راهبردهای تابآوری قبل از وقوع شکست در ایرانخودرو را مطابق بـا جـدول شـماره 6 تعیین کردند: جدول 6.
مدل مفهومی تابآوری زنجیره تأمین ایران خودرو بعد از وقوع شکست در گام دوم خبرگان تحقیق با تشکیل تـیم FAAO بـه تجزیـه و تحلیـل حـالات شکسـت پرداختند و برای هر یک از حالات شکست، به زمان بازیابی، هزینه بازیابی و کیفیت بازیابی بـه صورت متغیرهای زبانی امتیاز دادند.
بهعلاوه با توجه به راهبردهای تعیین شده بـا تکنیـک FAAO مقدار عدد تابآوری برای زمان بعد از وقوع شکست نیز 27/0 محاسبه شده است.