چکیده:
سکون زدگی در محتوای شغلی بازتاب عدم تنوع و چالش در شغل است. یعنی انجام کار معمول و خسته کننده و نه چالشی و پر هیجان. این پدیده برای هر سازمانی هزینه های بیشتری در تحقق اهداف خود به دنبال خواهد داشت. از این رو ضرورت توجه به مقوله فلات شغلی توسط کلیه سازمان ها اجتناب ناپذیر شده است. در سازمان های امنیتی به دلیل نوع کار و نیاز به داشتن کارکنانی باانگیزه بالا و روحیه مضاعف کاری، توجه به پدیده فلات شغلی اهمیتی دوچندان دارد. تحقیق حاضر با هدف تبیین این مفهوم در کارکنان سازمان های امنیتی صورت گرفته و از نوع تبینی-توصیفی می باشد. 20 نفر از خبرگان سازمانی آشنا به مسائل اطلاعاتی و امنیتی و موضوعات مدیریت منابع انسانی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و نظرات آنان در قالب الگوی عوامل موثر بر فلات شغلی ارائه گردید. بر این اساس الگوی عوامل موثر بر فلات زدگی شعلی کارکنان سازمان های امنیتی دارای ابعاد عوامل سازمانی (با 8 مولفه) و عوامل فردی (با 7 مولفه) ترسیم و ارائه شده است. در ادامه مهم ترین پیامدهای مخرب فلات زدگی شغلی و راه های برون رفت از آن براساس نظرات خبرگان سازمان های امنیتی ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
مرور تحقيقات سازماني نشان مي دهد که تنها ١% از کارکناني که هنوز به مرحله فلات زدگي شغلي نرسيده اند، بازنشسته مي شوند، بدين معنا 1Anderson 2 Intuition 3 Inspiration 4 Insight 5 Hard work 6 career plateau ٧ محققان مختلف در منابع فارسي و در ترجمه عبارت انگليسي فلات شغلي ، از اصطلاحاتي نظير «فلات زدگي شغلي » و «سکون شغلي » و «سکون زدگي شغلي » نيز استفاده نمودند که مترادف با همان معناي عبارت نخستين است .
از اين رو نوشته حاضر با تأکيد بر اين کاستي و تلاش در دقت عمل در چارچوب ياد شده ، به دنبال پاسخ به اين سؤالات هستيم که پديده فلات شغلي در کارکنان سازمان هاي امنيتي داراي چه عوامل مولد و چه پيامدهايي بوده و مهم ترين راه کارهاي مديريت و برون رفت آن کدامند؟ اهداف و ضرورت تحقيق شناسايي اثرات فلات زدگي شغلي بر پيامدهاي کاري و سازماني به شناخت هر چه بيشتر اين پديده کمک مي کند.
و لذا اين مسئله عنوان مي شود که سکون يا فلات در مسير شغلي جزئي از قاعده و روش زندگي کاري 1 Yamamoto 2 Sani Hassan, Ismail & Uli 3 Foster, Shastri, & Withane 4 Lee 5 Miles, Gordon& Storlie, 61 6 Hall است و اشاره به وضعيت توقف در توالي پيشرفت شغلي فرد دارد (کريوتر١، ٢٠٠٤: ٨٧) زيرا در سازمان در بسياري ازموارد کارکنان مجبور به انجام اموري مي باشند که به آن علاقه ندارند و کم کم دچار رکود٢ و توقف مي شوند (کيد٣، ٢٠٠٠: ٥٤).