چکیده:
پرسشنامة حافظه فعال (2012)، شاخصی برای ارزیابی مشکلات روزمرة زندگی در ارتباط با مشکلات حافظه فعال در بیماران آسیبدیده مغزی است. این حافظه، توانایی ما برای به خاطر آوردن و مدیریت اطلاعات است، افراد از اطلاعاتی که لازم است به خاطر آورند، یادداشت ذهنی درست میکنند؛ بنابراین حافظه فعال یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی افراد است. از طرف دیگر، نیاز به یک ابزار روا و پایا در این حوزه احساس میشود. هدف اصلی پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة حافظه فعال در یک نمونه از جامعة ایرانی است. ابزارهای این پژوهش، پرسشنامة حافظه فعال (WMQ) و پرسشنامه حافظه فعال کورنولدی بودند که بر روی سیصد نفر (150 زن، 150 مرد) داوطلب از ساکنان شهرستان کاشمر اجرا شد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نوع اول، برای بررسی روایی همگرایی از آزمون کورنولدی و از آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که به غیر از گویههای 6 و 29 سایر گویهها از بار عاملی مناسبی برخوردار بودند. ضرایب آلفای کرونباخ -894/0- بود. ضمنا مولفههای پرسشنامة حافظه فعال با نمرة کل آزمون کورنولدی ضریب همبستگی مثبت و معناداری داشت. با توجه به یافتههای به دست آمده پرسشنامه حافظه فعال، ابزاری پایا و روا برای سنجش حافظه فعال جامعة ایرانی است.
Working Memory Questionnaire (WMQ) (2012) is a measure for evaluating daily problems in relation with working memory deficits in patients with brain damages. This memory is our ability for recalling and managing data. People take note of the information they need to remember on their minds. So working memory (WM) is one of the effective factors on quality of life. On the other hand, there is a need for reliable and valid memory tool. The main aim of this research was to study psychometric properties of working memory questionnaire (WMQ) in a case from the Iranian society. Instruments of this research were Working Memory Questionnaire (WMQ) and Cornoldi Working Memory Questionnaire that were conducted on 300 (150 male, 150 female) residents in Kashmar city. They participated voluntarily in the research. To determine the validity of the questionnaire, factor discovering analysis and first type confirmation were used. To study convergent validity, researchers used Cornoldi Working Memory Questionnaire and Cronbach Alpha to determine the reliability. Factor analysis results showed that with the exception of items 6 and 29, other items have appropriate factor load. Cronbach Alpha coefficient was 0/894. Also, components of WMQ had statistically significant and positive relationships with Cornoldi Questionnaire scores. Based on the obtained results, WMQ is a reliable and valid instrument for assessing working memory in the Iranian society.
خلاصه ماشینی:
ويژگيهاي روانسنجي نسخۀ فارسي پرسشنامۀ حافظه فعال بزرگسالان Psychometric Properties of the Farsi Version of Adults Working Memory Questionnaire (WMQ) علياکبر ارجمندنيا * Ali Akbar Arjmandnia مسعودغلامعلي لواساني ** Masoud Gholam Ali Lavasani زهرا حاجيان *** Zahra Hajian سمانه ملکي **** Samaneh Maleki چکيده Abstract پرسشنامۀ حافظه فعال (٢٠١٢)، شاخصي براي ارزيابي مشکلات روزمرة Working Memory Questionnaire (WMQ) (2012) is a زندگي در ارتباط با مشکلات حافظه فعال در بيماران آسيب ديده مغزي measure for evaluating daily problems in relation with است .
اين حافظه ، توانايي ما براي به خاطر آوردن و مديريت اطلاعات working memory deficits in patients with brain damages.
ابزارهاي اين was to study psychometric properties of working memory questionnaire (WMQ) in a case from the پژوهش ، پرسشنامۀ حافظه فعال (WMQ) و پرسشنامه حافظه فعال Iranian society.
Based on the obtained results, WMQ is a پرســشــنامه حافظه فعال ، ويژگيهاي روانســنجي، بزرگسالان ، تحليل عاملي reliable and valid instrument for assessing working memory in the Iranian society.
از آنجايي که اين پرسشنامۀ خوداظهاري داراي روايي بوم شناختي مناسبي است و کاربرد آن ساده و مستلزم صرف زمان کوتاهي ميباشد، لذا هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي ويژگي هاي روانسنجي پرسشنامۀ حافظه فعال بزرگسالان در نمونه اي از جمعيت عمومي بود.
بر اساس يافته هاي اين پژوهش ، ويژگيهاي روانسنجي پرسشنامه از روايي و پايايي مناسبي جهت استفاده در جامعۀ ايراني برخوردار است .
A meta-analysis of working memory impairments in children with attention-deficit/hyperactivity disorder.
Listening comprehension and working memory are impaired in attention-deficit hyperactivity disorder irrespective of language impairment.