چکیده:
مقدمه: خود - رهبری به عنوان فرایندی توصیف شده است که افراد به وسیله آن خودشان را هدایت کرده و به خود انگیزه می دهند تا در مسیری دلخواه رفتار کرده و کارهای خویش را انجام دهند. تاکنون خود - رهبری در بسیاری از زمینه ها به صورت موفقیت آمیز مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از زمینه هایی که به نظر می رسد با مهارت های خود - رهبری ارتباط داشته باشد، ویژگی های شخصیتی افراد است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان پنج عامل بزرگ شخصیت (برون گرایی، توافق پذیری، گشودگی، وظیفه شناسی و روان رنجوری) و خود - رهبری در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.
روش: 207 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه خود - رهبری هاوتن و نک و پرسشنامه مدل 5 عاملی شخصیت جان و همکاران بودند. داده ها به وسیله ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه وتحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که خود - رهبری با برون گرایی رابطه معناداری ندارد ولی با توافق پذیری، گشودگی، وظیفه شناسی و روان رنجوری رابطه ای معنادار دارد. همچنین با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص شد که متغیرهای پیش بین (ویژگی های شخصیتی) قادرند تغییرات متغیر ملاک (خود - رهبری) را به طور معنی داری پیش بینی کنند.
بحث و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواند نقش موثری در ادبیات مربوط به خود - رهبری و شخصیت داشته باشد. نتایج به دست آمده می تواند در برنامه ریزی برای آموزش مهارت های خود - رهبری به افراد مورد استفاده قرار گیرد.
Introduction: Self-direction is a process by which people direct and motivate themselves to behave and perform in a desirable way. Self-direction has been used successfully in many fields so far. It seems that personality traits of individuals have a relationship with self-direction skill. The purpose of the study was to investigate the relationship between Big Five Personality Factors (extroversion, agreeableness, openness, conscientiousness and neuroticism) and self-direction among students of Isfahan University.
Method: 207 students were selected by stratified random sampling. The research tools were Houghton and Neck's self-leadership questionnaire and John et al, Big Five Personality Model Questionnaire. Data were analyzed by correlation coefficient and multiple regression analysis.
Results: Results showed that there's no significant relationship between self-direction and extroversion, but there's a significant relationship between self-direction and agreeableness, openness, conscientiousness and neuroticism. Furthermore, multiple regression analysis showed that predictor variables (personality traits) could predict the changes of the criterion variable (self-direction) significantly.
Discussion and Conclusion: The results of the study could have an important role in literature of self-direction and personality. The obtaining results can be used in planning for self-direction skill training.