چکیده:
در آیه 33 سوره «آل عمران» به برتری برخی انبیای الهی و خاندان ایشان تاکید شده است. پرسش پژوهش حاضر پیرامون چگونگی دلالت این آیه بر برتری «آل محمد (ص)» طبق دیدگاه فریقین است. این مقاله درصدد است با استناد به تفاسیر و روایات فریقین، و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، آرای مفسران فریقین را ذیل آیه 33 آل عمران، در توضیح دلالت آیه بر برگزیدگی آل محمد (ص) مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. بررسی ها نشان می دهد هر چند آیه به صراحت از «آل محمد (ص)» نام نبرده است؛ اما با رجوع به تفاسیر و روایات فریقین و هم چنین مستند به شواهد قرآنی هم چون آیات 54 نساء و 130 صافات و روایاتی که در آن ها از لفظ «آل محمد(ص)» به عنوان تفسیر آیه استفاده شده؛ هم چنین روایاتی که صلوات خاص بر «آل محمد (ص)» را نقل نموده اند و... آیه بر برگزیدگی پیامبر (ص) و عترتش که همان «آل» و از ذریه حضرت ابراهیم (ع) می باشند، دلالت دارد.
the verse 33 of the SuraAale-Emran, emphases the superiority of some of the divine prophets and their families. The question of the
present article is about how this verse implies the superiority of "Aale-Muhammad (PBUH)" according to the views of the two main schools of Islam. This paper tries to investigate, by the descriptive-analytic method, the arguments of the interpreters from the both two main schools of Islamof the verse 33 of SuraAale-Emran in explaining the implications of the verse on the election of Aale-Muḥammad (PBUH). Studies show that although the verse does not explicitly refer to "Aale-Muhammad (PBUH)", but according to the interpretations and narratives of the two main schools of Islam, as well as the evidences from the Qur'an, such as the verses 54 of Sura Nisa and verse 130 of Sura Sāffāt And narratives in which they used the term "Aale-Muhammad (PBUH) as interpretations of the verse", as well as the narratives that refer to specific Prayers to Aale-Muḥammad (PBUH), and ... this verse Indicates the
election and superiority of the Prophet (PBUH) and his family, which is the in turn as "Aal" and the progeny of Prophet Abraham (AS).