چکیده:
در بسیاری از تفاسیر، به خصوص تفاسیر روایی، روایات فراوانی در زمینهی تاریخ و سرگذشت پیامبران پیشین و نیز اعتقادات و معارف دینی نقل شده که منشا بسیاری از آنها خرافات و داستانهای ساختگی اهل کتاب است. که به این روایات اسرائیلیات گفته میشود. بسیاری از مفسّران، بدون نقد این روایات، به نقل آنها پرداختهاند. در سدهی اخیر، رویکردی نقّادانه به این روایات در میان مفسّران و اهل تحقیق صورت گرفته است. یکی از تفاسیر شیعه درآن روایات اسرائیلی به چشم میخورد، تفسیر «منهج الصادقین فی الزام المخالفین» است که بوسیله ملا فتح الله کاشانی به تحریر در آمده است. مفسرگاهی، این روایات را به منظور نقد بیان کرده است. ولی در برخی موارد، مخصوصا در داستانهای انبیاء مانند: ایوب(ع)، ادریس(ع)، عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) روایات اسرائیلی را بدون هیچ نقدی آورده است. این روایات علاوه براشکال سندی، از نظر محتوایی نیز مخدوش بوده و با نص صریح قرآن، احادیث معصومین(ع)، عقل و علم در تعارض هستند. در این مقاله، که به روش توصیفی و شیوه کتابخانهای و تجزیه و تحلیل و تبیین دادههاست، ابتدا آیاتی را که در تفسیر آنها از این قصص خرافی و روایات اسرائیلی استفاده شده، مشخص گردیده و پس از دسته-بندی این روایات به بررسی و نقد متنی و سندی آنها پرداخته شده است.
In many of the commentaries of Quran, in particular the narrative ones, there are a plenty of quotations about early prophets' biography, convictions and religion, originating from superstition and fictitious stories of people from other religions. These stories are called narrations of Isra'iliyyat. Without any criticism of these narrations, many commentators have quoted them. In the last century, there has been adopted a critical approach to these narrations by commentators and investigators. One of the Shiite commentaries which narrations of Israeli are contained in is the » Manhaj al-ṣādeqīn fī ilzām al-mukhālifīn« by Molla Fathallah Kashani. The commentator, sometimes, has mentioned the narrations for critical purpose. In other cases, however, the narrations of Israeli have mentioned without any criticism, in particular in stories of prophets such as Mohammad, Ayoub, Idris, and Jesus. In addition to problems in their documents, in their content also these narrations are vitiated and are inconsistent with Quran, hadiths of Imams, reason and knowledge. In this paper, which the data was analyzed by descriptive method and library studies, first the verses commented on the basis of these fictitious stories as well as Israeli narrations are explained and after classifying the narrations, we deal with the texts and documents critically.