چکیده:
اضطراب امتحان نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که می تواند موجب افت چشم گیر توانایی افراد در موقعیت سنجش یا امتحان گردد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال پایه دهم منطقه صومای برادوست ارومیه بود و که ٦٤ دانش آموز بصورت تصادفی از افراد دارای اضطراب امتحان انتخاب شده اند. روش تحقیق این پژوهش ، از نوع نیمه آزمایشی است . آزمودنی ها به صورت تصادفی در چهار گروه شامل دو گروه آزمایشی و دو گروه گواه (پسران و دختران بطور جداگانه و هرگروه شامل ١٦ نفر) گمارده شدند. روش های مداخله به صورت آموزش در بردارنده تکنیک های: توقف فکر، کنترل تنفس ، خودگویی مثبت و مهارت حل مسئله برای رویارویی با اضطراب در موقعیت های امتحانی بود. پرسشنامه اضطراب امتحان فیلیپس و کارنامه تحصیلی دانش آموزان دو ابزار مورد استفاده در این پژوهش بودند. فرضیه های پژوهش با استفاده از آزمونهای تی – تست و مانوا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تفاوت های معنی داری بین پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل در متغیر اضطراب امتحان وجود دارد و اضطراب امتحان در گروه های آزمایش در مقایسه با گروه های کنترل به طور معنی داری کاهش یافت (0.01<p) و اثر جنسیت بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی معنادار است . تاثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس در افزایش عملکرد تحصیلی معنادار نبود در نتیجه آموزش ایمن سازی در مقابل استرس می تواند در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"Seyf Meichenbaum Eniola Hainz Kiselica Barker,Thomas &Reedy شیهی و هوران 1 (2004) به بررسی تاثیر ایمن سازی روانی در مقابل استرس و عملکرد تحصیلی دانشجویان سال اول حقوق پرداخته و نشان دادند که کاربرد ایمن سازی روانی در مقابل استرس باعث کاهش استرس و اضطراب امتحان و همچنین بهبود عمکرد تحصیلی و حرفه ای دانشجویان می شود.
لذا در تحقیق حاضر، پژوهشگر به دنبال پی بردن به این مساله است که آیا آموزش ایمن سازی در مقابل استرس می تواند اضطراب امتحان دانش آموزان پایه دهم هر دو جنس را کاهش داده و بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر مثبت داشته باشد.
متأسفانه در هیچ یک از این پژوهش ها، برای تفاوت های مشاهده شده تبیین هایی که اساس تئوریک داشته باشند ارائه نشده است (مک کارتی و گافین 3 ، 2005)؛ بنابراین شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که عملکرد Hollandsworth Register, Beckham, May, & Gustafon McCarthy, Goffin تحصیلی مردان بیشتر از زنان تحت تأثیر اضطراب امتحان قرار می گیرد و اضطراب امتحان در دختران بیشتر حالت برانگیزاننده و محرک دارد تا مانع و بازدارنده، این منطبق است با اصل یرکز-دادسون که اشاره به این مطلب دارد که سطوح متوسط اضطراب می تواند منجر به عملکرد بهینه در تکالیف شود.
Tamres, Janicki,&amp; Helgeson The effect of gender and stress inoculation training on test anxiety and academic performance tenth grade students the Bradoost Sumay region of Urmia Gholamreza Fadavi Dilmaghani1, Amir Hemmati2, Hassan Setoat3, Ahmad Emami4 1."