چکیده:
در این پژوهش تلاش شد به طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی ایران پرداخته شود. طرح پژوهش کیفی و بهطور ویژه مطالعه موردی کیفی است. در این راستا از اعضای هیأت علمی در رشتههای برنامهریزی درسی، مهندسی-عمران، معماری، کشاورزی، اقتصاد و علوم اجتماعی، در دانشگاه شیراز (جامعه آماری: به تعداد 72 نفر) به عنوان خبرگان تخصصی و استفاده از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی» و استفاده از «معیار اشباع نظری»، با 25 نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافتهها در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، یک چارچوب ماتریسی از ابعاد توسعه پایدار (محیطزیستی، اجتماعی-فرهنگی، نهادی، اقتصادی) و عنصر برنامه درسی (محتوا) شکل گرفت. 4 مضمون سازمان دهنده و 73 مضمون پایه شناسایی و شبکه مضامین استخراج شد؛ بدین صورت که طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی (به عنوان مضمون فراگیر) و مضامین سازمان دهنده شامل 4 بعد: اجتماعی و فرهنگی - محتوا؛ محیطزیستی - محتوا؛ اقتصادی- محتوا و نهادی- محتوا بودند. هر یک از این دستهها خود دارای ابعاد گوناگونی در مضامین پایه (در کل:73 مورد) میباشند که شبکه مضامین به عنوان طرح محتوای برنامه درسی آموزش توسعه پایدار در نظام آموزش عالی سازماندهی شدند. بدیهی است که یافتههای این پژوهش امکان آموزش توسعه پایدار در سطح آموزش عالی را فراهم آورده است.
In this research, it has been tried to present a Sustain-able Development Education Curriculum content de-sign in Iran's Higher Education system.The research method was a qualitative case study. In this regard, with using a targeted approach and applying the theo-retical saturation criterion, open interviews were con-ducted with 25 faculty members in the field of cur-riculum, agriculture, civil engineering and architecture from Shiraz University.The data obtained analyzed using Nvivo software and through thematic analysis , then clustered in three basic, organizing and global themes and thematic network were organized. The results of the analysis showed that,a matrix within the dimensions of Sustainable Development of higher education (environmental, social-cultural, institution-al, economic) and curriculum Element (content) was formed. Then sustainable development education cur-riculum content design in Iran's Higher Education System (global theme) including dimensions of Social and cultural - content, environmental- content, eco-nomic- content, institutional- content (organizing themes) that each of which was found to have differ-ent dimensions (basic themes).