چکیده:
دستیابی به راهکارهای مسیریابی بهینه ازجمله عواملی است که موجب شناخت فضا در محیط میشود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی فرایند مسیریابی در فضاهای داخلی گالریها و همچنین تبیین اصول شناخت فضایی و مؤلفههای موردنیاز بهمنظور تسهیل مسیریابی در اینگونه فضاها است. در این راستا، از تکنیک نحوفضا بهره گرفته شد. بر این اساس مؤلفههای شناخت مسیر در دو مقیاس کمی و کیفی دستهبندیشدهاند. بهمنظور سنجش یافتههای حاصل، مؤلفههای مذکور در مجموعه موزه هنرهای معاصر در تهران به آزمون گذاشته شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که بهمنظور ایجاد مسیریابی مناسب در فضای داخلی گالریهای هنری، فضا هم از بعد شناخت فضایی و هم از بعد مؤلفههای اطلاعات محیطی موردبررسی قرار گیرد. درج اطلاعات بصری مطلوب در فضاهای داخلی و عدم وجود موانعی که از درک بصری محیط میکاهد، از جمله تمهیداتی است که به درک بهتر فضا (نقشههای شناختی)، کمک شایانی مینماید.
Establishing appropriate moving circulation in various spaces of art galleries is one of the most important indicators considered especially in the design of such spaces. The importance of this issue is the optimal operation of such spaces and is largely dependent on the proper functioning of this sector. Achieving optimal routing solutions in the interior spaces is one of the factors that increases the space readability. The need to address this issue goes back to this problem of the cultural uses, such as museums and galleries; the indicators related to the space readability are not seriously addressed by the designer. This causes the reduced space efficiency and sometimes subtly reduced space satisfaction. Thus, the purpose of this study is to examine the routing process in the interior spaces of the galleries as well as to explain the principles and elements of space cognition required to facilitate routing in such spaces. In order to achieve this, first the theoretical framework to explain the optimal routing factors in the galleries was identified. These factors were categorized on the qualitative and quantitative scales leading to qualitative and quantitative approaches towards examining the case. In the quantitative approach, the space cognition elements including the route cognition indicating the power to analyze the data in detail beside the power of predictability prior to the design implementation. The qualitative elements as the indicators of the environmental information were explained by objective observations. The results show that in order to create the appropriate routing in the interior space of the galleries, the space should be examined both in terms of the spatial cognition elements and environmental information elements. Regarding the uses such as art galleries, the increase of the readability, spatial cognition and cognitive maps along with the route encourages the person to continue and causes a pleasant feeling of satisfaction along the way for him. Thus, in spaces with complex mapping which need the use of routing elements in terms of the space cognition indicators, creating such invoices in the way of the visitors helps to improve the routing operation. In fact, these types of elements reduce the complexity of the space on the one hand, and on the other hand, express respect for the visitors by helping them to have easy and appropriate access to various spots in the environment. In other words, generally, the routing elements help to "organize the human behavior" in the environment. Moreover, about how the information and data can be organized in a way to optimize the routing process, it can be said that in the present study, first, the space cognition elements ( (syntactic indicators) were explained through which the key spots in the space were introduced and examined. Therefore, in the current study, the architectural elements used to evaluate the environmental information were introduced each of which were placed based on the space cognition indicators. Therefore, the space cognition elements must be compatible and in corporation with the other elements of the galleries besides including the space cognition features.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهگیری در جمعبندی مطالب یاد شده و همچنین پاسخ به پرسش تحقیق در این مورد که چگونه اطلاعات محیط در مسیریابی فضایهای داخلی در گالریهای هنری میتوانند بر رفتار انسان تأثیر گذارند، باید اذعان نمود که در رابطه با کاربریهایی مانند گالریهای هنری، افزایش میزان خوانایی، شناخت فضا و ایجاد نقشههای شناختی در طول مسیر، فرد را به ادامهی راه تشویق میکند و موجب ایجاد حس خرسندی و خوشایندی در طول مسیر برای وی میگردد.
لذا به منظور ارتقاء عمل مسیریابی در گالریهای هنری پیشنهاداتی نیز در خصوص مسیریابی در فضای داخلی بر مبنای یافتههای بدست آمده میشود که به شرح زیر است: - به حداقل رساندن فضاهای مقعر در طول مسیر گالریها و عدم کاربرد فضاهای مقعر به صورت متوالی (ترکیب فضای مقعر و محدب) جهت خلق نقشههای شناختی مناسب در ذهن کاربران فضا؛ - به حداقل رساندن عمق در گالریها به منظور کاهش طول مسیر ؛ - استفاده از نشانههای شاخص و ثابت نظیر مجسمهها در طول مسیر به خصوص در قسمتهای محدب و گشایشهای فضایی؛ - کاهش استفاده از «چند راهی» در مسیر گالریهای به منظور جلوگیری از سردرگمی؛ - به کاربردن شانههای شاخص در صورت استفاده از مسیرهای چند راهه؛ - شاخص نمودن ابتدا و انتهای مسیر؛ - توجه ویژه به کارگذاری مؤلفههای شناخت مسیر (چه مؤلفههای شناخت فضا و چه شاخصهای اطلاعات محیط) در صورت عدم به کارگیری طراحی گالریهای مبتی بر «مسیر»؛ - استفاده از فرمهای گرد در برخی از نقاط فضا (عدم استفاده بیش از حد زوایای قائمه در طراحی معماری گالریهای بهخصوص در طول مسیر آن)، به منظور جلوگیری از ایجاد فضایهای مقعر به تعداد زیاد."