چکیده:
این مقاله، با هدف شناسایی سبک و شیوه های زندگی عرضه شده در برنامه «من وتو پلاس» شبکه من وتو نوشته شده است. الگوی نظری - تحلیلی سبک زندگی بر اساس نظریات جامعه شناسان کلاسیک و مدرن از جمله زیمل، وبلن، وبر و بوردیو بوده و چارچوب نظری استفاده شده برای تحلیل داده های بدست آمده نظریه یادگیری اجتماعی و جامعه پذیری بوده است. در این پژوهش، مقوله های مصرف فرهنگی، نحوه گذران اوقات فراغت، ارزش های اجتماعی، گروه های مرجع به روش تحلیل محتوا و پرسشنامه معکوس مورد بررسی قرار گرفته اند. برای نمونه گیری از میان قسمت های پخش شده برنامه «من وتو پلاس» از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شد که از مجموع 120 برنامه پخش شده در فصل تابستان و پاییز 1395، 60 برنامه (یک هفته آماری) انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در برنامه «من وتو پلاس» با استفاده از رویکرد سرگرمی و در قالب گزارش، شیوه زندگی جدیدی به مخاطبان معرفی می شود. سبک و شیوه زندگی انگلیسی ایرانیان مقیم انگلستان همواره مورد تاکید و توجه برنامه سازان بوده است و موسیقی و فیلم های غربی از جمله کالاهای فرهنگی هستند که در این برنامه به عنوان الگوی مصرف فرهنگی معرفی شدند
خلاصه ماشینی:
"مقوله های مورد نظر در این پژوهش عبارت اند از: موضوعات فرهنگی هنری ، موضوعات سیاسی ، موضوعات اقتصادی ، موضوعات اجتماعی ، موضوعات ورزشی ، موضوعات مذهبی ، رویکرد سرگرمی ، رویکرد خبری و اطلاع رسانی ، رویکرد آموزشی ، قالب و گفتار برنامه ، الگوی مصرف فرهنگی ، گفتمان غالب ، مدرن ، پست مدرن و سنتی ، موسیقی غربی و ایرانی ، طبقات اجتماعی ، گروه های مرجع ، تعلق جغرافیایی بازنمایی فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی ، انگلیسی و ایرانی .
جدول ١٧- ارزش گذاری سبک های زندگی در برنامه ارزش گذاری سبک های زندگی (ایران ) فراوانی درصد نسبی سبک زندگی قبل از انقلاب ١٥ ٢٧ سبک زندگی بعد از انقلاب ٠ ٠ (رجوع شود به تصویر صفحه) نتیجه گیری همان طور که در بخش یافته ها مشاهده شد، ٦٠ برنامه در فصل پاییز و تابستان ١٣٩٥ به صورت نمونه گیری طبقه ای انجام شده است که نتایج زیر حاصل شد: ١- بیشترین موضوعات مطرح شده در برنامه موضوعات فرهنگی – هنری بود که با توجه به آرای بوردیو در ارتباط با تمایزات اجتماعی در قالب تفاوت در سرمایه فرهنگی و در نتیجه علایق فرهنگی ، نشانگر آن است که در این برنامه ، تولیدکنندگان با تاکید بر موضوعات فرهنگی و هنری ، خواهان آن هستند که بر ذائقه فرهنگی و انتخاب های فرهنگی مخاطبان تاثیر بگذارد."