چکیده:
اندیشمندان و کارگزاران مدیریت برای بهبود عملکرد سازمانها از یکی از نوآوری های مدیریتی به نام
مهندسی مجدد فرآیندها استفاده می کنند، مهندسی مجدد بر طراحی مجدد فرآیندهای کاری جهت
دستیابی به بهره وری و مزیت رقابتی تمرکز میکند. مهندسی مجدد با فرآیند محوری و با تغییرهای اساسی
که در سازمان به وجود می آورد فعالیت هایی که در سازمان ارزش افزوده ایجاد نمی کنند را با فرآیندهای
جدید جایگزین می کند و در نتیجه انرژی سازمان روی کارهای واقعی و ارزش آفرین متمرکز می شود که
ارتقای بهره وری را با افزایش سرعت، ارتقای کیفیت، بهبود خدمات و کاهش قیمت تمام شده به دنبال
خواهد داشت.
خلاصه ماشینی:
1. Business Process Re-engineering با وجودي که سازمان هاي زيادي از مهندسي مجدد فرآيندهاي کسب و کار براي بهبود عملکرد خود استفاده ميکنند، با اين حال آمارها نشان ميدهد که در حدود ٨٠-٧٠ درصد اين طرح ها با شکست مواجه شده و ناتمام باقي ميمانند.
جعفري، جندقي و محمدي دورباش (١٣٩٥) در پژوهشي با عنوان «بررسي تاثير اجزاي پياده سازي پروژه هاي مهندسي مجدد فرآيندهاي کسب و کار بر موفقيت اين پروژه ها» نشان داد که به دليل در مرحله مقدماتي بودن اين پروژه ها در ايران ، فقط تاثير زير ساخت فناوري اطلاعات و ارتباطات و مديريت پروژه مهندسي مجدد مورد تاييد قرار گرفت .
طاهرپور کلانتري، زاهدي و پنجائي (١٣٩٣) در پژوهشي با عنوان « شناسايي عوامل موثر بر استقرار موفق مهندسي مجدد فرآيندهاي کسب و کار در سازمان هاي دولتي شهر تهران » نشان داد که عوامل زير با اولويت يکم تا چهارم حاصل شد: ١.
حسيني و حسيني (١٣٩٢) در پژوهشي با عنوان «سنجش ميزان پذيرش فرايندمحوري به منظور پياده سازي مهندسي مجدد فرايندها (BPR) در مديريت شهري (مطالعه موردي وزارت راه و شهرسازي)» نشان داد که بين مديران و کارکنان در بخش هاي مورد بررسي در اين پژوهش در زمينه پذيرش فرايندمحوري تفاوت معناداري وجود دارد.
ترزيووسکي، فيتزپاتريک و انيل (٢٠٠٣) در پژوهشي با عنوان «پيش بيني کننده هاي موفق مهندسي مجدد فرآيند کسب و کار در خدمات مالي» نشان دادند که چالش هاي اصلي براي اجراي موفقيت آميز BPR تغيير نگرش ها و فرهنگ است ، با اطمينان از اين که تعاملات گسترده و کنترل مقاومت در برابر تغيير توسط مديريت مياني انجام ميگيرد.