چکیده:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر قابلیت های شرکت های صادارتی بر عملکرد مالی و روابط خارجی
شرکت های صادراتی انجام شد. بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز و از نظر طبقه بندی
پژوهشات با توجه به هدف آنها، در زمرهی پژوهشات توصیفی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر،
شرکت های صادراتی استان تهران است. در این راستا فرضیات مطرح شده جهت بررسی میزان تاثیرگذاری
قابلیت های نوآوری، اطلاعاتی و ارتباطی از طریق روابط خارجی بر عملکرد مالی از طریق معادلات
ساختاری به کمک نرم افزار lisrel مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که قابلیت ها بر روابط
خارجی شرکت ها تاثیرگذار است، همچنین روابط خارجی بر عملکرد مالی و بازار شرکت ها نیز تاثیر
معنادار دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين راستا فرضيات مطرح شده جهت بررسي ميزان تاثيرگذاري قابليت هاي نوآوري، اطلاعاتي و ارتباطي از طريق روابط خارجي بر عملکرد مالي از طريق معادلات ساختاري به کمک نرم افزار lisrel مورد بررسي قرار گرفت .
نتايج نشان داد که قابليت ها بر روابط خارجي شرکت ها تاثيرگذار است ، همچنين روابط خارجي بر عملکرد مالي و بازار شرکت ها نيز تاثير معنادار دارد.
نتايج پژوهش مقاله ونگ و همکاران در سال ٢٠١٥ نشان داد که قابليت هاي اطلاعاتي، نوآوري، ارتباطي تاثير مثبت و معناداري بر روابط خارجي و بالطبع بر عملکرد بازار و عملکرد مالي شرکت ها دارد.
همچنين نتايج نشان داد که آشفتگي بازار تاثير قابليت ها را بر روابط خارجي و عملکرد شرکت ها صادارتي را تعديل ميکند.
عملکرد بازار قابليت ها قابليت هاي نوآوري روابط قابيلت هاي خارجي اط لاعاتي عملکرد مالي قابليت هاي ارتباط ي (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار١-١:منبع مدل : ونگ و همکاران ، ٢٠١٥ مطابق مدل تحليلي ارائه شده فرضيه هايي به شرح زير در نظر گرفته شد: ــ قابليت هاي نوآوري بر روابط خارجي شرکت ها تاثيرگذار است .
٠٥ به قرار زير است : فرضيه اول : بر اساس اطلاعات جدول فوق ، اثر قابليت هاي نوآوري بر روابط خارجي معادل ٠.
با توجه به تاثيرگذاري قابليت هاي نوآوري بر روابط خارجي که منجر به بهبود عملکرد مالي شرکت هاي صادراتي مي شود ، پيشنهاد مي گردد: ــ توسعه و معرفي يک محصول جديد به بازار يا تغييرمحصول از نظر عملکرد، جهت به وجود آوردن نوآوري در محصولات ــ زمان تحويل ، توزيع و ارائه کالا را کاهش دهد تا در انجام عمليات هاي مربوطه انعطاف پذيري را افزايش دهد و هزينه توليد محصول را کاهش دهد.