چکیده:
الگوی حکمرانی خوب و بررسی نقش توانمندسازی نیروی انسانی در استقرار حکمرانی خوب سازمانی
می تواند نظریه ای نوین در پاسخگویی به انتظارات و مسئولیت های جدید باشد. الگویی که می تواند راه
برون رفت از وضعیت فعلی و روشی برای ارائه خدمات عمومی بهتر باشد. از این رو توجه و تعمق در
الگوی یاد شده در سازمان تامین اجتماعی کمک زیادی به یافتن ترکیب جدیدی از همکاری سه بخش
دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی در ارائه خدمات عمومی بهتر خواهد نمود. با توجه به این
توضیحات واینکه سازمان تامین اجتماعی ایران از اعتبار وگستردگی بیشتر نسبت به سایر اجتماعی ها
برخوردار است و مشتریان بیشتری دارد، لذا توانمند سازی کارکنان این سازمان تامین اجتماعی در جهت
ارائه خدمات بهتر و مناسب تر، با استفاده از اصول حکمرانی خوب سازمانی ضروری به نظر می رسد.
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین توانمندسازی سازمانی با حکمرانی خوب در سازمان تامین اجتماعی
ایران می باشد. گرایش این پژوهش کاربردی، رویکرد آن توصیفی و همبستگی می باشد. برای بررسی
رابطه توانمندسازی سازمانی با حکمرانی خوب در سازمان تامین اجتماعی ایران، توانمندسازی سازمان
براساس نظر (توماس و ولتهووس،670،1990)در چهار بعد احساس موثر بودن،احساس شایستگی،احساس داشتن حق انتخاب و احساس معنادار بودن شغل بررسی می شود.در این تحقیق با جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و اسناد و مدارک و تکمیل و گردآوری پرسشنامه در جامعه آماری به تعداد ٥١٨ نفر که ١٤٠ نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که بین احساس موثر بودن کارکنان، احساس شایستگی کارکنان، احساس داشتن حق انتخاب در کارکنان، احساس معنادار بودن شغل کارکنان سازمان تامین اجتماعی ایران با حکمرانی خوب سازمانی رابطه مثبت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اين توضيحات واينکه سازمان تامين اجتماعي ايران از اعتبار وگستردگي بيشتر نسبت به ساير اجتماعيها برخوردار است و مشتريان بيشتري دارد، لذا توانمند سازي کارکنان اين سازمان تامين اجتماعي در جهت ارائه خدمات بهتر و مناسب تر، با استفاده از اصول حکمراني خوب سازماني ضروري به نظر ميرسد.
نتايج حاصل از اين مطالعه نشان داد که بين احساس موثر بودن کارکنان ، احساس شايستگي کارکنان ، احساس داشتن حق انتخاب در کارکنان ، احساس معنادار بودن شغل کارکنان سازمان تامين اجتماعي ايران با حکمراني خوب سازماني رابطه مثبت وجود دارد.
براي بررسي رابطه توانمندسازي سازماني با حکمراني خوب در سازمان تامين اجتماعي، توانمندسازي سازمان براساس نظر (توماس و ولتهووس ،١ ٢٠١٠، ٦٧٠) در چهار بعد ارائه مي شود که عبارتند از: احساس موثر بودن : منظور اين است که آيا انجام يک شغل يا وظيفه خاص ، تغييري در کل کار به وجود مي آورد.
يافته هاي تحقيق آزمون فرضيه فرعي اول س : احساس موثر بودن کارکنان سازمان تامين اجتماعي با حکمراني خوب سازماني رابطه دارد.
و با توجه به متوسط بودن قدرت اين ارتباط (٠/٢٩١) و جهت رابطه که مثبت مي باشد پس مي توان نتيجه گرفت که در فاصله اطمينان ٩٥% بين مولفه هاي توانمند سازي کارکنان و حکمراني خوب رابطه ضعيف و مثبتي وجود دارد.
و با توجه به متوسط بودن قدرت اين ارتباط (٠/٢٩١) و جهت رابطه که مثبت مي باشد پس مي توان نتيجه گرفت که در فاصله اطمينان ٩٥% بين مولفه هاي توانمند سازي کارکنان و حکمراني خوب رابطه ضعيف و مثبتي وجود دارد.