چکیده:
یکی از مهمترین مباحث در مدیریت راهبردی، افزایش انگیزة کارکنان در مشارکت در اجرای راهبردهاست، چون معمولا توجه لازم به راهبردها نمیشود. در نتیجه نیاز است تا نقش آنها در اجرای راهبردها لحاظ و محاسبه شود. از نظر نقش کارکنان در سازمان، کارکنان دارای نقش مدیریتی (هدفگذار) یا نقش غیرمدیریتی (غیرهدفگذار)اند. این تحقیق روشی را معرفی میکند که عملکرد راهبردی کارکنان را براساس اثربخشی محاسبه میکند. امروزه مدیریت اثربخش منابع انسانی، نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا می کند. تحولات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تکنولوژی که در جوامع امروزی به سرعت در حال وقوع است، تغییرات سازمانی عمده ای را در ابعاد نیروی انسانی بوجود آورده است. یکی از مهمترین اهداف در هر سازمان، ارتقای سطح بهره وری و راهبردی آن است و با توجه به اینکه انسان در ایجاد بهره وری نقشی محوری دارد درخواست های او در سازمان اثری کلیدی بجا میگذارد.
خلاصه ماشینی:
کنترل راهبري شرکت براساس متغيرهاي متعدد از جمله : نرخ بازگشت سرمايه ، سهم بازار، سودآوري، مأموريت ، هدف ها، راهبردها و خط مشيهاي فعلي شرکت ، اطلاعات در مورد هيأت مديره و مديريت ارشد شرکت ، محيط دور (اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فناوري)، محيط نزديک (رقبا، مشتريان ، سهامداران ، عرضه کنندگان )، نقاط قوت و ضعف رقابتي شرکت در رابطه با ساختار، فرهنگ و منابع شرکت (بازاريابي، مالي، تحقيق و توسعه ، مديريت منابع انساني، سيستم هاي اطلاعي) از کارهايي است که شرکتهاي امريکايي براي مميزي راهبردي شرکت خود اجرا مي کنند (هانگر و ويلن – ٣٠٧: ١٣٨١).
بررسي تاثير مديريت راهبردي در اثربخشي و بهره وري کارکنان در سازمان ها / ٢٢١ توسعه منابع انساني در طول انقلاب صنعتي از دهه ١٨٨٠ در آمريکا آغاز شده ، اما برخي از نويسندگان ادعا مي کنند که ريشه توسعه منابع انساني در سال ١٩١٣ هنگامي که کارخانه ماشين سازي فورد آموزش کارکنان خود را به منظورافزايش توليد در خط توليد آغاز کرده ، ظهور نموده است (سليمي، .
بررسي تاثير مديريت راهبردي در اثربخشي و بهره وري کارکنان در سازمان ها / ٢٢٣ ٦ - تعريف مرکز بهره وري ژاپن «بهره وري عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده از منابع ، نيروي انساني، تسهيلات و غير و به طريقه علمي و کاهش هزينه هاي توليد (هزينه هاي ارائه خدمات )، گسترش بازارها، افزايش اشتغال ، کوشش براي افزايش دستمزدهاي واقعي و بهبود معيارهاي زندگي، آنگونه که به سود کارگر، مديريت و عموم مصرف کنندگان (ارباب رجوعان سازمانهاي اداري) باشد».