چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم دبستان با تاکید بر
رویکرد تقویت مهارت های اجتماعی براساس تکنیک ویلیام رومی بود. این پژوهش از نظر هدف،
کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، جزء پژوهشهای توصیفی از نوع تحلیل محتوا
است. جامعه آماری آن را کل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی چاپ ١٣٩٥ تشکیل
میدهد که با استفاده از روش تمامشماری کل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی به عنوان
نمونه آماری انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها تکنیک تحلیل محتوای ویلیام رومی برای بررسی متن،
تصاویر، پرسشها و فعالیتهای پیشنهادی کتاب از لحاظ میزان درگیر ساختن ذهن یادگیرنده است. روایی
به صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی 0/85 =α
دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از کتاب، از فرمولهای شاخص درگیری ویلیام
رومی و تفسیر نتایج آن استفاده شده است. نتایج نشان داد که: براساس تکنیک ویلیام رومی متون، اشکال و تصاویر، فعالیتهای پایانی و پرسشهای کتاب مطالعات اجتماعی سال سوم دبستان و در مجموع با
محاسبهی میانگین ضرایب درگیری فراگیران در هریک از این آیتم ها، کل محتوا موجب تقویت
مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان میشود.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که : براساس تکنيک ويليام رومي متون ، اشکال و تصاوير، فعاليت هاي پاياني و پرسش هاي کتاب مطالعات اجتماعي سال سوم دبستان و در مجموع با محاسبه ي ميانگين ضرايب درگيري فراگيران در هريک از اين آيتم ها، کل محتوا موجب تقويت مهارت هاي اجتماعي در دانش آموزان ميشود.
از اين رو به منظور تعيين تناسب محتواي پيش بيني شده براي دانش آموزان لازم است تا کتاب هاي درسي مورد تجزيه و تحليل و تحليل محتوا کتاب مطالعات اجتماعي سوم دبستان در جهت آموزش مهارت هاي اجتماعي با روش ويليام رومي/ ٥٩ بررسي قرار گيرد.
تعاريف عملياتي محتوا: در اين تحقيق هر آنچه که در ٧ فصل و ٢٣ درس کتاب جديد التاليف مطالعات اجتماعي سال سوم دبستان آمده است اعم از متون نوشتاري، اشکال و تصاوير، فعاليت ها و تکاليف و پرسش ها جزو محتوا مي باشد که از نظر ميزان درگيري ذهني فراگيران ، با تاکيد بر رويکرد تقويت مهارت هاي اجتماعي در آنان مورد تحليل و تجزيه و تحليل محقق قرار گرفته است .
تکنيک ويليام رومي: در اين پژوهش استفاده از مؤلفه هاي متن ، تصاوير، پرسش ها و فعاليت هاي پيشنهاد شده براي بررسي و تعيين شاخص درگيري ذهني جهت تحليل محتواي کتاب درسي جديد التاليف مطالعات اجتماعي سال سوم دبستان (چاپ ١٣٩٥) است .
نتايج اين پژوهش نشان داد که : براساس تکنيک ويليام رومي متون نوشتاري، اشکال و تصاوير، فعاليت ها و پرسش هاي آخر کتاب مطالعات اجتماعي سال سوم دبستان و در مجموع کل محتواي اين کتاب درسي و آموزشي موجب تقويت مهارت هاي اجتماعي در دانش آموزان ميشود.